Living as a service: dé vastgoedkans van de komende vijf jaar

Living as a service: dé vastgoedkans van de komende vijf jaar

De komende vijf jaar ligt de grootste kans in de vastgoedmarkt voor huurwoningen niet in de stenen, maar in de huurders. Hoe wij wonen gaat fundamenteel veranderen door nieuwe technologische ontwikkelingen en de trend dat toekomstige generaties liever huren dan kopen, blogt Mats Klein.

Lees de blog verder onder de video

Huurders zullen veeleisender worden en verhuurders zullen zich daarbij moeten aansluiten. 'Living as a service' is het nieuwe credo en de verhuurders die hierop inspelen zullen de winnaars zijn van morgen. Wie écht vanuit de huurder durft te denken, krijgt niet alleen tevreden huurders, maar bouwt ook een duurzame waardevaste vastgoedportefeuille.

Sinds 2015 werk ik bij Orange Capital Partners en de laatste jaren ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de rol van technologie en digitalisering op de klantervaring. Wat me fascineert is hoe het perspectief van huurders aan het veranderen is en hoe langzaam onze sector meebeweegt. In mijn werk probeer ik dan ook steeds de vraag te stellen: wat zou ik zelf verwachten als huurder? Die vraag dwingt namelijk om anders te denken. Minder vanuit het vastgoed en bestaande processen, maar meer vanuit de huurders. Voor mij is het duidelijk dat in de toekomst met behulp van technologie en digitalisering een schaalbaar model gebouwd kan worden, dat niet alleen efficiënter is, maar ook écht de huurder centraal stelt.

Van vastgoedwaarde naar klantwaarde

Traditionele vastgoedbeleggers nemen beslissingen vaak vooral vanuit de waarde van het vastgoed. Dat is begrijpelijk vanuit het perspectief van een belegger, maar er wordt geen rekening gehouden met wat huurders willen en nodig hebben. Juist daar ligt de grote kans. Door wel de huurder centraal te stellen kun je waarde creëren die verder gaat dan vastgoedrendement alleen. Als verhuurder bezit je naast het vastgoed een enorme hoeveelheid waardevolle data over de huurder. Toch wordt hier nog maar weinig mee gedaan. We weten vaak precies wie onze huurders zijn, hoe ze wonen, wanneer ze verhuizen, wat ze belangrijk vinden. Die informatie is goud waard, zeker als je die verrijkt met andere databronnen. Niet omwille van de data zelf, maar om de huurder beter te begrijpen en gerichter te kunnen bedienen.

Technologie als versneller, niet als doel

Technologie helpt daarbij. Mijn visie is dat technologie de basis is om traditionele asset- en property management processen sneller en vooral slimmer te maken. Door goed naar patronen en signalen te kijken, kun je bijvoorbeeld voorspellen wanneer iemand gaat verhuizen en tijdig alternatieven aanbieden. Of ontdekken welke extra services gewenst zijn, van schoonmaak tot opslagruimte. Zo wordt technologie een middel om klantwaarde én rendement te vergroten. Niet óf, maar én. Het mes snijdt aan twee kanten.

Nieuw fundament

De toekomst van de woningmarkt ligt niet in de stenen alleen, maar in de beleving die we aan huurders aanbieden. Wie vast blijft houden aan het traditionele model en niet investeert in technologie en innovatie, zal de aansluiting met de huurder verliezen en daarmee rendement mislopen. De 'name of the game' is om de huurder centraal te stellen, en technologie te benutten als versneller van klantwaarde. 'Living as a Service' is geen hype, maar het nieuwe fundament van duurzaam vastgoedrendement.

Mijn stelling is dan ook: Wie in 2030 nog vasthoudt aan traditioneel vastgoeddenken en de huurder niet centraal stelt, doet niet meer mee!

Mats Klein is een van de vier genomineerden voor de Vastgoedmarkt Young Talent Award 2025 powered by NVM. Hij is director asset management bij Orange Capital Partners.