'Al 25 jaar dezelfde discussie over stadslogistiek'

'Al 25 jaar dezelfde discussie over stadslogistiek'
Wim Eringfeld

'Zolang de overheid geen dwingende maatregelen treft, gaat er niets veranderen aan de huidige manier van stadsdistributie.' Dit zegt directeur bij Stec Groep Wim Eringfeld.

'Het gaat al 25 jaar over het beperken van verkeer naar de binnenstad, maar met de toename van b2c-distributie naar omliggende woonwijken is het probleem alleen maar omvangrijker geworden.'

Eringfeld is als ervaringsdeskundige op het gebied van logistiek moderator tijdens het ‘Congres Stadslogistiek’ dat op donderdag 28 maart 2019 plaatsvindt bij City Hub Utrecht. Hij was dertig jaar werkzaam voor DHL Supply Chain in Nederland en Duitsland waar hij onder andere verantwoordelijk was voor de winkelstraatdistributie van kledingwinkels in heel Europa en hij heeft veel EDC’s voor klanten gerealiseerd.

Het picken en packen moet dichtbij de consument gebeuren en daar is weer vastgoed voor nodig”

Volgens Eringfeld is de uitdaging ten aanzien van stadslogistiek drieledig. ‘Van oudsher omvat stadsdistributie de distributie van goederen naar de winkeliers in de binnensteden. Iets wat twintig jaar geleden echter niet bestond is de distributie naar woongebieden voor het leveren van consumentenpakketjes. Er zijn veel chauffeurs bijgekomen want alle leveranciers hebben hun eigen distributiekanaal, wat leidt tot duplicering van het verkeer en de milieubelasting’, legt hij uit.

Leveren binnen twee uur

De derde component en ook het nieuwste vraagstuk is de snelheid waarmee geleverd moet worden. Eringfeld: ‘De moderne consument wil goederen heel snel hebben. Er zijn al verschillende aanbieders die beloven binnen twee uur te leveren. Dan is het onmogelijk om alleen een magazijn in Zwolle aan te houden, want dan is de rest van Nederland nooit snel genoeg te beleveren. Het picken en packen moet dichtbij de consument gebeuren en daar is weer vastgoed voor nodig.’

Congres Stadslogistiek 2018Dat efficiëntie en samenwerking essentieel zijn om verandering te brengen, denkt Eringfeld zeker. Maar de kans dat dit gebeurt, schat hij niet groot in. ‘Met uitzondering van het inzetten van emissieloze voertuigen is er in 25 jaar amper iets veranderd. Het concept om vanuit één hub aan te leveren wordt al zolang ik in de logistiek zit, besproken. Het knelpunt ligt vaak bij de toeleveranciers. Dat heet het ‘last smile’ principe. Vanuit deze gedachte, is het contactmoment met de klant, dé toegevoegde waarde die zij leveren. Die toegevoegde waarde wil je niet verliezen.’

Andere sprekers

Onder meer Rinse van der Woude (City Hub), Tia van Beek (Principal), Walther Ploos van Amstel (Hogeschool van Amsterdam) en Edwin van de Woestijne (ASR Real Estate) verzorgen een sessie. Het Congres Stadslogistiek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de uitdagingen rondom stadslogistiek en hoe gemeenten, verladers en winkeliers hiermee omgaan. De kosten bedragen 299 euro, abonnees van Vastgoedmarkt betalen 249 euro. Schrijf je nu in.