'Stadslogistiek moet onderdeel zijn van stedelijk beleid'

'Stadslogistiek moet onderdeel zijn van stedelijk beleid'
Rinse van der Woude

'Wij doen een appèl op beleidsmakers om stadslogistiek als een integraal onderdeel in het beleid op te nemen. De druk op steden is enorm en de belangen zijn tegenstrijdig. Steeds meer mensen willen in de stad wonen, terwijl we de leefomgeving tegelijkertijd willen verduurzamen. Dit vraagt veel van de markt en van vastgoedontwikkeling.' Dit zegt CIO van City Hub Rinse van der Woude.

Van der Woude is één van de sprekers op het ‘Congres Stadslogistiek’ dat op donderdag 28 maart 2019 plaatsvindt bij City Hub Utrecht. Hij schets tijdens zijn sessie ‘Van warehouse naar winkel’ de ervaringen van City Hub met de inzet van hubs buiten de stad om vanuit daar de stad te bevoorraden. Hij gaat in op welke eisen er worden gesteld aan vastgoed en of dit voldoende beschikbaar is en of hubs de daadwerkelijke oplossing voor verladers en winkeliers zijn.

Volgens Van der Woude is één van de grootste uitdagingen op het gebied van stadslogistiek hoe deze goed is in te bedden in stedelijke herontwikkeling. ‘Nu wil niemand boven een logistiek centrum wonen, want dat is druk en vies, vrachtwagens rijden af en aan. Maar dat hoeft helemaal niet meer. Met emissieloze voertuigen en andere innovaties in logistiek, heeft niemand door wat er ’s nachts onder zich gebeurt’, legt hij uit.

Congres Stadslogistiek 2018De oplossing ligt volgens Van der Woude in efficiëntie. ‘Traditionele magazijnen aan de rand van de stad worden inefficiënt gebruikt. Er zitten in Amsterdam bijvoorbeeld vijf grote horecagroothandels in een kleine straal van elkaar. Die houden allemaal op een dure plek voorraad. Dat was vroeger uit te leggen, want de locaties aan de rand van de stad waren niet duur. Maar door de transities die plaats hebben gevonden, kan dit niet meer. Woningen worden steeds vaker aan deze randen gebouwd en binnensteden gaan op slot voor verkeer om de leefbaarheid te vergroten.’

Samenwerken voor één rit de stad in

De sleutel om efficiënter te werken is volgens hem samenwerking. ‘Voor de horecagelegenheid die nieuwe voorraad nodig heeft, is het niet van waarde dat de wijn door de wijnleverancier wordt gebracht en het brood vervolgens door een andere leverancier. Als verschillende partijen - die goederen moeten leveren aan dezelfde horecagelegenheid - gaan samenwerken is er maar één ritje de stad in nodig.’

Naast Van der Woude verzorgen onder meer Wim Eringfeld (Stec Groep), Tia van Beek (Principal), Walther Ploos van Amstel (Hogeschool van Amsterdam) en Edwin van de Woestijne (ASR Real Estate) een sessie. Het Congres Stadslogistiek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de uitdagingen rondom stadslogistiek en hoe gemeenten, verladers en winkeliers hiermee omgaan. De kosten bedragen 299 euro, abonnees van Vastgoedmarkt betalen 249 euro. Schrijf je nu in.