'Extra kosten voor logistiek is een extra zorg voor winkeliers'

'Extra kosten voor logistiek is een extra zorg voor winkeliers'
Edwin van de Woestijne

'Het weren van vrachtwagens uit de stad betekent ook dat er straks een colonne van kleine emissieloze voertuigen door de straten rijdt', zegt managing director Commercieel Vastgoed Edwin van de Woestijne van ASR Real Estate.

'De vraag is of dit echt een oplossing is. Want wat doet zo’n colonne van voertuigen voor de leefbaarheid in de stad?’

Van de Woestijne is één van de sprekers tijden het ‘Congres Stadslogistiek’ dat op donderdag 28 maart 2019 plaatsvindt bij City Hub Utrecht. Hij gaat in op de veranderende wensen van fysieke winkels in bestaande winkelgebieden. Die zijn volgens hem een resultaat van de opkomst van e-commerce, andere wensen van de consument en het weren van vervuilende voertuigen uit de steden.

De extra kosten van emissieloze distributie vergroten de concurrentie van het web waardoor binnensteden nog stiller worden”

Als retailverhuurder maakt Van de Woestijne zich zorgen over de leefbaarheid in de stad, maar ook over eventueel toenemende kosten voor retailers. ‘Het bijzondere aan het huidige logistieke proces is dat het zo efficiënt mogelijk geregeld is. Door de focus op het terugdringen van kooldioxide-uitstoot en het weren van verkeer uit de stad wordt dit proces nu eigenlijk weer inefficiënter en duurder’, zegt hij.

Hij vraagt zich af op wie de extra kosten van nieuwe initiatieven worden afgewend. ‘Voor één vrachtwagen is één chauffeur nodig. Voor al die emissieloze voertuigen, die deze vrachtwagen vervangen, zijn ook chauffeurs nodig. En het duurste onderdeel in het logistieke proces is toch nog de mens die het voertuig bestuurt', legt hij uit. Bovendien is er momenteel toch al een personeelstekort in de logistieke sector en retail.

Emissieloos voegt kosten toe

‘Die extra kosten die moeten worden gemaakt, worden ergens in de keten verrekend. Is dat dan aan de retailer die bij mij huurt? Voor de traditionele stenen winkel zou dat een extra kostenpost betekenen. De concurrentie van het web wordt dan nog groter en de binnensteden worden nog stiller.’

Congres Stadslogistiek 2018Zelfrijdende voertuigen zouden een oplossing kunnen zijn, maar Van de Woestijne vraagt zich af wanneer die daadwerkelijk ingezet kunnen worden. ‘Bovendien moet het uitladen dan ook door bijvoorbeeld het winkelpersoneel zelf worden gedaan. Dat zorgt weer voor nieuwe vraagstukken.’

Naast Van de Woestijne verzorgen onder meer Wim Eringfeld (Stec Groep), Rinse van der Woude (City Hub), Walther Ploos van Amstel (Hogeschool van Amsterdam) en Tia van Beek (Principal) een sessie. Het Congres Stadslogistiek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de uitdagingen rondom stadslogistiek en hoe gemeenten, verladers en winkeliers hiermee omgaan. De kosten bedragen 299 euro, abonnees van Vastgoedmarkt betalen 249 euro. Schrijf je nu in.