'Alle Europese steden zoeken een oplossing voor de logistiek'

'Alle Europese steden zoeken een oplossing voor de logistiek'
Tia van Beek

'Door trends zoals de groei van e-Commerce en urbanisatie van de Randstad is het noodzakelijk om te innoveren in de laatste kilometers van het verzendproces, de last-mile delivery.' Dit zegt director transactions Tia van Beek van Principal.

'Wij kijken heel bewust naar manieren om te kunnen investeren in deze logistieke assets.'

Van Beek is één van de sprekers op het ‘Congres Stadslogistiek’ dat op donderdag 28 maart 2019 plaatsvindt bij City Hub Utrecht. Zij gaat tijdens haar sessie ‘Beleggen in city hubs, een verrassende niche’ in op hoe zij vanuit investeerdersoogpunt kijkt naar oplossingen op het gebied van vastgoed ten behoeve van stadslogistiek. Van Beek is eindverantwoordelijk voor het kantoor van Principal in Amsterdam en de acquisitie en het asset management in Nederland. Wereldwijd heeft Principal 451 miljard euro aan assets onder management waarvan een kleine 85 miljard euro in real estate. In Nederland investeert Principal tussen de 100 en 150 miljoen euro per jaar in vastgoed assets voor internationale beleggers in gespecialiseerde fondsen.

Een product moet voldoende adaptief vermogen hebben zodat het over tien jaar nog voldoet”

Van Beek: ‘Vanuit investeerdersoogpunt kijken wij naar een aantal zaken waaronder demografische ontwikkelingen, of een product innovatief is én of het toekomstbestendig is. Innovaties zijn nodig om de steden in de toekomst leefbaar te houden. De druk op het bezorgverkeer in de steden neemt toe, één van de consequenties van de toename in e-commerce daarnaast neemt het inwoners aantal van de steden in de randstad de komende jaren alleen maar toe . In alle Europese steden is men daarom zoekende naar oplossingen voor hetzelfde probleem rondom last-mile delivery. Of het wordt gezocht in regionale distributie of in vrachtclusters en in onder andere Bologna wordt geëxperimenteerd met freight villages.’

Meest toekomstbestendige oplossing

Dat er hubs buiten de stad nodig zijn, is voor Van Beek dan ook geen vraag. ‘Het concept van bijvoorbeeld City Hub is heel leuk en klopt in de supply chain. Maar de zorgen van een investeerder zijn altijd ‘is dit wel de beste en meest toekomstbestendige oplossing?’ Hoe moeten die hubs er precies uitzien? Dit zijn belangrijke aandachtspunten, want een product moet voldoende uitontwikkeld zijn en adaptief vermogen hebben zodat het over tien jaar nog voldoet’, legt zij uit. Daarna is bovendien nog de vraag: ‘Wie wordt mijn huurder?’

Congres Stadslogistiek 2018Ook aan de B2C kant liggen kansen voor beleggers in logistieke assets. Al plaatst Van Beek ook hier een kanttekening. ‘Hoewel uit onderzoek van EY is gebleken dat de inzet van lokale ‘drop off points’ voor de laagste kooldioxide-uitstoot zorgen - vanaf een lokaal punt worden pakketjes dan vervolgens bezorgd op de fiets of met een elektrisch vervoermiddel – hebben vervoerders zoals DHL of PostNL allemaal hun eigen visie op de last-mile delivery en is samenwerking nog niet standaard.’

Naast Tia van Beek verzorgen onder meer Wim Eringfeld (Stec Groep), Rinse van der Woude (City Hub), Walther Ploos van Amstel (Hogeschool van Amsterdam) en Edwin van de Woestijne (ASR Real Estate) een sessie. Het Congres Stadslogistiek is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in de uitdagingen rondom stadslogistiek en hoe gemeenten, verladers en winkeliers hiermee omgaan. De kosten bedragen 299 euro, abonnees van Vastgoedmarkt betalen 249 euro. Schrijf je nu in.