Heineken erkent dat de Nederlandse horeca door de coronacrisis hard wordt getroffen. 'Er wordt geen druppel bier getapt en geen gerecht geserveerd', aldus de bierbrouwer. 'Nog voor het moment dat alle preventieve maatregelen in de samenleving van kracht werden, is Heineken Nederland voor al hun klanten in actie gekomen door tegemoet te komen in liquiditeit, het kosteloos cancelen van evenementen, bestellingen te annuleren en niet in rekening te brengen, tank- en fustbier op te halen, tapinstallaties af te sluiten en leidingen te spoelen zodat hygiëne en kwaliteit gewaarborgd blijft voor betere tijden.'
Uitstel en kwijtschelding
De brouwer heeft daarbovenop besloten om de huurverplichtingen voor 130 horecazaken waarvan Heineken pandeigenaar is, tot en met mei op te schorten. Tevens zal de helft van de verplichte huursom voor de maand april kwijtgescholden worden. Heineken: 'Het betreft een eenmalige kwijtschelding voor onze klanten die in afwachting zijn van structurele overheidsmaatregelen om op korte termijn het hoofd boven water te houden. Met deze maatregelen hoopt Heineken lucht te geven aan die klanten bij wie het water aan de lippen staat.'
Primaire inkomstenbron
Heineken stelt dit financiële risico voor de eigen panden te kunnen dragen omdat het bedrijf bovenal bierbrouwer is in plaats van een vastgoedonderneming. Daarnaast doet de brouwer als huurder met circa 600 andere pandeigenaren. 'Daarmee is niet gezegd dat andere pandeigenaren, voor wie het vastgoed de primaire inkomstenbron is, een vergelijkbaar aanbod kunnen doen. Veel pandeigenaren zitten in een totaal andere positie waarbij het vastgoed de enige inkomstenbron is. Dit landschap is enorm versnipperd en er zijn veel verschillende partijen, van privaat tot institutioneel, actief. Daar waar we geen eigenaar zijn, maar ‘tussenhuurder’, pakken we pro-actief een bemiddelende rol met tegelijkertijd de wetenschap dat we niet kunnen beslissen over andermans portemonnee.'