Vastgoedprojecten Nieuw-West 'crisisproof' en duurzaam

Vastgoedprojecten Nieuw-West 'crisisproof' en duurzaam
rondetafelgesprek over gebiedsontwikkeling Amsterdam Nieuw-West

Het opkomende Nieuw-West is wellicht het enige gebied in Amsterdam waar nog forse rendementen zijn te behalen. Lastig zijn wel de drukke verkeersader die het centrum doorsnijdt en de vertraagde aanbesteding van de nieuwe busbaan.

Een en ander bleek op 4 juni 2019 tijdens een rondetafelgesprek van Vastgoedmarkt over de gebiedsontwikkeling Amsterdam Nieuw-West. Op verzoek van een Chinese investeerder heeft Amsterdam een promotiefilmpje gemaakt over de ‘Westas’, met banenmotor Westpoort, hotspot Osdorpplein, toeristentrekker Plein 40-45 en bedrijvenpark Amsterdam Osdorp. Ondanks de ronkende toon onderschrijft Bart Meijer, ceo MRP Development, de boodschap.

Westas

‘Nieuw-West is een groeiplek waar wij, Kroonenberg Groep en andere ontwikkelaars een gezonde mix van wonen, werken en voorzieningen realiseren. De Westas is de logistieke as van Westpoort met het door ons gekochte World Fashion Center als mobiliteitshub. De eerste fase van Osdorp-Centrum hebben we ontwikkeld, het stadskantoor, bibliotheek, retail en meer woningen volgen. Wij en Amsterdam willen deze locatie zo snel mogelijk ontwikkelen. Lokale ondernemers en bewoners zijn al razend enthousiast over de eerste projecten.’

Groen behouden

Nabila Bouabbouz, manager Gebiedsontwikkeling & Transformatie gemeente Amsterdam, noemt de potentie van het gebied ‘enorm’. ‘Met 155.000 inwoners is het al het grootste stadsdeel van Amsterdam. Straks wonen er echter 200.000 mensen. Het vele groen en de ruimtelijkheid moeten in deze gebiedsontwikkeling wel behouden blijven. We willen het duurzaamste stadsdeel worden.’
Kroonenberg Groep, een van de grote investeerders in het gebied, onderschrijft deze ambities.

Nieuwe voorzieningen

‘Het is prima dat het stadsdeel groene eisen stelt, dat willen wij ook. Maar duurzaamheid staat bij ons ook voor de kwaliteit van de gebouwen. MRP doet een kwaliteitsslag langs de ring. Wij ontwikkelen mooie gebouwen voor eigen portefeuille die we langjarig kunnen verhuren en flexibel kunnen gebruiken. Zo gaan we bestaande kantoren herontwikkelen, er een aantrekkelijke plint met horeca en winkels en 250 woningen aan toevoegen’, verklaart head of real estate development Olaf Nieuwenhuis.

Promotie lastig

Nieuwenhuis geeft toe dat niet alles even soepel gaat. ‘Ik maak me zorgen over de bereikbaarheid. De bouw van de Westtangent (de busverbinding tussen Westpoort en Schiphol, red.) is stilgelegd. Het is lastig om het gebied nu goed te promoten. De tangent doorsnijdt bovendien centrumgebied, waar theater, bieb, stadhuis komen. Al het snelle verkeer gaat daar langs. Ook de medewerking van de vele gemeenteactoren mag sneller.’

Publiek verleiden

Bouabbouz geeft na het rondetafelgesprek aan dat dit een probleem is. ‘De aannemer is failliet gegaan, dus moeten we opnieuw aanbesteden. Dat levert zo een jaar vertraging op.’ Voor de drukke weg heeft ze geen oplossing. ‘We hebben ondertunneling onderzocht, maar daarvoor is het gebied te smal. Ontwikkelaars moeten gewoon fantastische projecten realiseren, zodat het publiek verleid wordt de weg over te steken.’

Interesse multinationals

Bart Meijer is ervan overtuigd dat dit gaat lukken. ‘Ik zie geen problemen, zelfs niet als er een nieuwe crisis zou komen. Wij letten heel goed op ons vastgoedprogramma. Ons programma is betaalbaar en crisisproof. In het WFC is weliswaar nog 30 procent leegstand, maar er is een grote vraag van grote, internationale bedrijven. En de herontwikkeling moet nog beginnen.’

Martijn van Leeuwen

Martijn van Leeuwen

Martijn van Leeuwen werkte sinds maart 2006 als redacteur voor Vastgoedmarkt. Martijn is all-round specialist, met een bijzondere affiniteit met de woning- en winkelmarkt. Sinds december 2018 werkt hij zelfstandig als freelance journalist.