'Innoveren is standaardiseren, partijen bij elkaar brengen én het breekijzer hanteren'

'Innoveren is standaardiseren, partijen bij elkaar brengen én het breekijzer hanteren'

De Vastgoedmarkt Innovatie Award is powered by ING Real Estate Finance en dat is niet voor niets zo. Helen Gajadien, product owner innovation en sustainability, in een gesprek met winnaar en oprichter Pim van Wylick van Planalogic: 'Innoveren is hard werken.'

De vastgoedmarkt is in veel gevallen nog een transactiegedreven sector, constateert Gajadien allereerst. 'Er is nog voldoende ruimte voor innovatie, maar als je kijkt waar wij vandaan komen dan valt het op dat de laatste jaren volop stappen worden gezet. De gebieden waarop we innoveren als vastgoedsector zijn vooral duurzaamheid en data. We kunnen bijvoorbeeld zoveel te weten komen over de kenmerken van gebouwen en hun omgeving dat je deze op basis daarvan zo optimaal mogelijk kunt laten functioneren. Alleen al door gebouwinstellingen zo in te regelen dat het energieverbruik lager wordt en dat je daarmee in een klap zowel de CO2-uitstoot als de energiekosten reduceert.'

Meer samenwerken

Kortom, het gaat volgens Gajadien de goede kant op met innovatie in de vastgoedsector. Maar, om daadwerkelijk innovaties te realiseren, zou er meer samengewerkt moeten worden. Dat herkent winnaar van de Vastgoed Innovatie Award Van Wylick. Planalogic is een ontwerp- en besluitvormingsplatform dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie om de best presterende ontwerpen te vinden uit miljoenen versies. Het platform maakt data gedreven analyses tot de kern van een vastgoedontwikkelingsproces. '"Dat kan niet", kregen we te horen toen we begonnen. Om te innoveren moet je loskomen van bestaande processen. We zien dat in het hele traject van ontwerp, bouw en beheer van gebouwen data telkens over de schutting wordt gegooid. Telkens nieuwe tekeningen, telkens weer eigen modellen opbouwen. Dat terwijl je, als we echt goed gaan delen, zoveel efficiëntie behaalt in de keten.'

‘Transformeren doe je niet vanachter je bureau, creëer een legioen’

Uitwisseling van data

Dan moeten partijen wel genegen zijn data te delen en dus over hun eigen schaduw heen stappen. Gajadien: 'Belangrijke voorwaarden voor het uitwisselen van data zijn vertrouwen, toegankelijkheid en dat de kwaliteit van die data op orde is. Dat is precies waar het ecosysteem van vastgoedspecialisten in het spel komt. Gezamenlijk, als een platform naar meer standaardisatie in het delen van data. Daar zijn we overigens met SBR Nexus, een marktstandaarden platform waar wij en meerdere banken partner van zijn, ook mee bezig. Binnen dat samenwerkingsverband zorgen we ervoor dat de uitwisseling van data, zoals bijvoorbeeld financiële- en vastgoedinformatie, veilig, makkelijk en snel verloopt. Let wel, ik denk dat je naast die standaardisatie ook meer disruptieve innovaties hebt. Horizon 3-innovaties noemen we dit. Daar is concurrentie juist heel goed voor. Dat is wat anders dan Horizon 1-innovaties die eigenlijk incrementele verbeteringen zijn. Daar waar er bij Horizon 3 juist nieuwe businessmodellen ontstaan. Nu kun je wel door data te delen en standaardisatie een solide basis vormen waardoor weer nieuwe businessmodellen kunnen ontstaan.'

Innovatie faciliteren

Hoe bouw je een ecosysteem? Gajadien: 'We hebben ook geprobeerd om Horizon 3-innovaties neer te zetten, maar dat is lastig in onze rol als financier omdat dit vaak verder van onze kernactiviteiten staat. Wij willen daarom meer faciliteren dat de vastgoedsector gaat innoveren en spelers elkaar kunnen vinden. Wij moeten bouwstenen leveren waar innovatieve bedrijven als Planalogic op kunnen bouwen. Wij brengen als netwerk partijen samen om kennis en data te delen. Ook dat is niet altijd eenvoudig, want bij zo’n netwerk haken meer en meer stakeholders aan met hun eigen achtergronden en belangen.' Soms is er een breekijzer nodig om innovatie aan te jagen, constateert Van Wylick aansluitend. 'Proberen, testen, drie keer je hoofd stoten. Soms gefrustreerd naar huis gaan. Ergens doorheen breken. Geloof houden. Het hoort allemaal bij innovatie.' Gajadien: 'Soms begint innovatie doordat je een behoefte bij een partij constateert die hij of zij zelf nog helemaal niet heeft gezien. Steve Jobs kwam met de iPhone omdat hij erin geloofde, niet omdat marktpartijen zeiden er behoefte aan te hebben.'

‘Transformeren doe je niet vanachter je bureau, creëer een legioen’

Terug naar de tekentafel

Wie innoveert, heeft dus per definitie te maken met weerstand. Maar ook met botte tegenslag. Van Wylick: 'Soms denk je dat je alles hebt doordacht, maar werkt het niet in de praktijk. Dan moet je toch weer terug naar de tekentafel. Wat daarbij ook speelt is technologieadaptatie. Van chequeboekjes zijn we naar internetbankieren en contactloos betalen gegaan. Dat alles in tien jaar. Dat is knap. Maar die nieuwe technologie moet je wel eerst geaccepteerd krijgen. Om door te breken beloofden wij twee jaar geleden onze opdrachtgevers no cure no pay. Als ons platform niets verbetert aan het ontwerp dat er ligt, dan hoeft je niets te betalen. Daarmee wisten we onze potentiële klanten te overtuigen.' Gajadien: 'Die mindset vind ik mooi. Je kunt niet achteroverleunen als je wilt innoveren. Innoveren is eigenlijk ook hard werken op zoek naar een oplossing voor het voorliggende probleem. Daarbij is het onvermijdelijk dat je hobbels tegenkomt. Daar moet je je niet door laten ontmoedigen.'

Dit artikel is gesponsord door ING.