'VGP blijft verbonden aan de gebouwen en parken die we ontwikkelen'

'VGP blijft verbonden aan de gebouwen en parken die we ontwikkelen'

Het van oorsprong in Tsjechië opgerichte Belgische familiebedrijf VGP is zijn portefeuille in Nederland in rap tempo aan het uitbreiden. Inmiddels is de in zowel België als Tsjechië beursgenoteerde logistieke en industriële vastgoedonderneming van start gegaan met de tweede ontwikkelingsfase van VGP Park Nijmegen.

De eerste ontwikkelingsfase van VGP Park Nijmegen werd opgestart in februari 2019. Het warehouse op logistiek bedrijventerrein Park15 Logistics in Oosterhout (Gelderland) heeft een verhuurbare oppervlakte van meer dan 61.500 m2. Bij de gefaseerde oplevering in juli van dit jaar was het al volledig voorverhuurd. Op dit moment is gestart met de tweede fase.

Daarnaast is ook in Roosendaal de eerste fase van ongeveer 41.000 m2 warehouse oppervlakte ontwikkeld en gebouwd. VGP Park Roosendaal is grotendeels voorverhuurd en heeft een stand alone uitbreidingsmogelijkheid van ongeveer 9.500 m2. 'Daarnaast zijn wij druk bezig met het zoeken naar en verwerven van nieuwe locaties. Dat gaat gewoon door, ondanks corona. De logistieke sector doet het nog altijd goed,' vertelt Technisch Directeur VGP Benelux Gijs Spruijt.

Dit warehouse kan tot zo’n 130.000 m2 groot worden. ”

Geschikte locaties in Nederland

VGP is inmiddels actief in twaalf Europese landen en hanteert in heel Europa dezelfde werkwijze. Nederland is één van de laatste landen waar het bedrijf de markt op kwam. Pas in 2018 werd een klein team geïnstalleerd om ook hier op zoek te gaan naar geschikte locaties. Spruijt: 'Toen is direct gestart met de verwerving van gronden in Oosterhout op Park15 Logistics. Van het tweede gebouw dat in twee fases wordt gebouwd, is inmiddels al 42.000 m2 verhuurd. Met de tweede fase wordt begin 2021 gestart.'

'Dit warehouse kan, afhankelijk van het ontwerp van de laatste bouwdelen, tot zo’n 130.000 m2 groot worden. Na afronding van dit tweede gebouw is er op VGP Park Nijmegen nog ruimte voor een aantal stand alone gebouwen.'

Investeren

'Dat ligt in lijn met onze visie,' legt Spruijt uit. 'Onze parken omvatten over het algemeen meerdere gebouwen en een brede schakering aan huurders – zowel e-commerce, pure logistiek, als semi-industrieel. Daarbij kunnen we samen met een huurder een pand realiseren volgens hun specifieke eisen. Maar wij zijn ook altijd bereid te investeren en zelf te beginnen met bouwen zonder een gecontracteerde eindgebruiker. Doordat wij modulair bouwen volgens hoogstaande technische normen, is er voldoende ruimte voor aanpassingen op maat voor toekomstige klanten. We zijn tegelijk in staat snel oplossingen te leveren.'

Joint venture structuur

Door een joint venture structuur met Allianz Real Estate komen de gebouwen na oplevering voor de ene helft in handen van VGP en voor de andere helft van het vastgoedbedrijf van de Duitse verzekeringsmaatschappij Allianz. Spruijt: 'Deze samenwerking geeft ons de kans het vrijgekomen kapitaal opnieuw aan te wenden voor de aankoop van nieuwe grondstukken en de bouw van nieuwe parken.'

'Hierdoor hebben wij inmiddels onze pan-Europese portefeuille kunnen laten groeien tot 2,1 miljoen m2 en daarbij komt nog eens 800.000 m2 verhuurbare oppervlakte die momenteel in ontwikkeling is. Doordat wij alle gebouwen voor de helft in eigendom houden en zelf worden belast met het management en beheer blijven wij bovendien ook verbonden met de gebouwen en parken die wij ontwikkelen en dus ook met onze klanten en de gemeenschap waarin wij actief zijn.'

VGP Park Nijmegen

Huurders verhuizen mee

De werkwijze van VGP lijkt te lonen, want met de hoeveelheid Europese landen waarin het bedrijf actief is, blijkt dat klanten het bedrijf ook achterna reizen. 'Onze pan-Europese bezettingsgraad is 99.9 procent, waaronder veel huurders met meerdere huurcontracten. Dit laat zien dat de formule werkt en onze klanten deze ook waarderen. Doordat wij zelf de banden met huurders onderhouden, komen klanten ook bij ons als ze een logistieke of industriële locatie in een ander land willen huren. Zo zijn bijvoorbeeld dienstverleners DSV en Rhenus actief op verschillende Europese locaties en hebben wij ook verschillende projecten gedaan voor Amazon,' legt Spruijt uit.

Alle panden voldoen aan zelf opgestelde VGP-standaarden. De logistieke en (semi-)industriële warehouses worden gebouwd volgens hoogstaande technische normen en zijn erg modulair. Spruijt: 'Sowieso wordt het skelet van de panden uitgevoerd in beton. De robuustheid hiervan zorgt ervoor dat de gebouwen lang meegaan. Daarnaast zijn er vele andere standaard specificaties waaraan de gebouwen voldoen. Deze zijn afgestemd op de specifieke functie van de panden, maar tegelijkertijd altijd geschikt voor logistieke of semi-industriële functies. Bijvoorbeeld door standaard de magazijnvloeren geschikt te maken voor zware belastingen maar ook door de vele grote lichtstraten in het dak.'

Er is veel moeite gedaan om de gebouwen als het ware ‘in te pakken’ in de omgeving.”

Trimodaal ontsloten

Locatie is daarbij altijd key. 'We investeren alleen in heel goede locaties en kiezen onze gronden zorgvuldig uit. Denk aan gemakkelijk bereikbare locaties dichtbij de grootstedelijke agglomeraties, met een directe aansluiting op de belangrijkste verkeersaders, goede openbaarvervoersverbinding en de mogelijkheid voor ondernemingen om dag en nacht actief te zijn. Dat geldt ook voor VGP Park Nijmegen. Dat is een redelijk uniek project op een unieke locatie. Er is veel groen en water en er is veel moeite gedaan om de gebouwen als het ware ‘in te pakken’ in de omgeving.'

'Bovendien is deze locatie trimodaal ontsloten: Het park grenst met een directe afrit aan de snelweg (A15), staat vlakbij een terminal van de haven aan de Waal en aan het spoor, de Betuwelijn waar een toekomstige railterminal gepland is. We hoeven bij de aanschaf van dergelijke posities niet eerst op zoek naar partners want door onze sterke kapitaalpositie zijn wij in staat gronden 100 procent zelf te financieren,' legt Spruijt uit.

Focus op duurzaamheid

Daarbij wordt veel aandacht gegeven aan energie-efficiëntie en duurzaamheid en zijn nieuw op te leveren panden minstens Breeam-Very Good gecertificeerd. Vanuit de vennootschap VGP Renewable Energy wordt ernaar gestreefd om alle gebouwen volledig te voorzien van PV-installaties, waarvan enorme hoeveelheden duurzame stroom kunnen worden teruggeleverd aan het net waarmee de warehouses zelf kunnen functioneren met duurzaam opgewekte energie.

Spruijt: 'De focus ligt op duurzaamheid. Alle daken van onze gebouwen worden als het maar even kan vol gelegd met zonnepanelen. Zo wordt het land dubbel gebruikt. Enerzijds door er een functioneel gebouw neer te zetten, anderzijds door hetzelfde oppervlak te benutten om energie op te wekken. Om een voorbeeld te geven: in Nijmegen wordt op één gebouw al 4,8 megawatt aan stroom opgewekt.'

Over VGP

De strategische focus van VGP ligt op de ontwikkeling van logistieke en semi-industriële businessparken. Het bedrijf, opgericht in 1998 als een familiebedrijf in Tsjechië, telt meer dan 230 medewerkers en is actief zowel voor eigen rekening als voor rekening van VGP European Logistics, VGP European Logistics 2 en VGP Park München. Dat zijn drie joint ventures met Allianz Real Estate, het vastgoedbedrijf van de Duitse verzekeringsmaatschappij Allianz. VGP staat genoteerd op Euronext Brussel en de beurs van Praag.

Verdere groei

Op deze manier wil VGP de markt in Nederland verder veroveren. En hoewel de eerste aanwervingen anders doen vermoeden, ligt de focus op heel Nederland, niet alleen het zuiden. 'De groei in Nederland is in relatieve zin momenteel het grootst,' zegt Spruijt niet zonder trots. 'Hoewel de onderneming absoluut gezien het grootst is in Duitsland.'

Ook op Europees niveau gebeurt er veel binnen de vastgoedontwikkelaar. Onder andere met betrekking tot de samenwerking met Allianz. 'Waar VGP normaal gesproken investeert in het ontwikkelen van nieuwe panden en deze bij oplevering in een joint venture onderbrengt met Allianz, is in München nu voor het eerst gezamenlijk geïnvesteerd in een project in aanbouw. VGP Park München, dat vlakbij het hoofdkantoor van Allianz ligt, biedt onderdak aan een aantal andere iconische Beierse ondernemingen, waaronder BMW die in het park zijn ‘battery competence center’ heeft gevestigd,' vertelt Spruijt.

Verder haalde de groep dit jaar meer dan 300 miljoen euro op met de verkoop van aandelen op de Brusselse beurs zodat de slagkracht voor de komende periode is verzekerd. Daarbij werd een aantal grote Angelsaksische investeerders in het aandelenkapitaal verwelkomd, maar dat alles zonder de oorspronkelijke roots te vergeten. Want hoewel het oorspronkelijke familiebedrijf sinds 2007 een beursgenoteerde onderneming is, is de oprichter en grootaandeelhouder nog steeds voor 34 procent eigenaar van VGP.

Bio Gijs Spruijt

Sinds 15 februari maakt Gijs Spruijt deel uit van het VGP-team en neemt hij, samen met collega Geerd van Helden, het Country Management voor de Benelux voor zijn rekening. In deze rol is hij verantwoordelijk voor de technische kant en werkt hij met zijn team aan de ontwikkeling van bestaande en de verwerving en ontwikkeling van nieuwe logistieke locaties in de Benelux.

Spruijt gaf de afgelopen jaren onder andere op Park15 leiding aan de ontwikkeling van Park15 Logistics in Oosterhout (Gld). Hij bouwde zijn carrière op in de ontwikkeling en de bouw van vastgoed in diverse disciplines: hoogwaardige utiliteit, bedrijfsgebouwen, ziekenhuizen, logistiek en woningbouw. Voorheen leidde Spruijt onder meer een middelgroot ontwikkelend bouwbedrijf in Noord-Brabant

Over VGP Park Nijmegen

VGP Park Nijmegen maakt deel uit van Park15 Logistics en ligt in het hart van de regio Arnhem-Nijmegen. Dit is een van de weinige locaties in het midden oostelijke deel van Nederland waar grootschalige logistieke en distributiecentra kunnen worden ontwikkeld en gebouwd. Gelegen aan het einde van de A15-zone, nabij de Duitse grens, profiteert Park15 van de ligging op het kruispunt van Noord-Zuid en Oost-West routes zoals de A15, A50 en A73.

Park15 heeft de potentie om een multimodaal vervoersknooppunt te worden, want het heeft al een containerterminal in de buurt aan de hoofdtak van de Waal (Rijn) en er zijn plannen voor een railterminal op de Betuweroute, direct naast het logistieke park. Dit geeft een directe spoorverbinding naar Rotterdam en Europa. Het park heeft alle formaten in huis: van kleine units tot oplossingen op maat voor grootschalige logistiek. Het terrein is geschikt voor logistieke diensten, lichte productie en commerciële activiteiten.

Dit artikel is gesponsord door VGP Parks