Retailreset: zonder verandering geen vernieuwing

Retailreset: zonder verandering geen vernieuwing

Als tienjarige jongen was ik elke zaterdag te vinden in de tropische speciaalzaak van mijn grootouders. Daar heb ik talloze mensen en hun verhalen - zowel klanten als ondernemers - leren kennen. Jaren later heb ik als winkelstraatmanager in diezelfde winkelstraat van dichtbij de passie van ondernemers ervaren. De straat veranderde door de tijd heen, maar toverde altijd een glimlach op vele gezichten.

Net als deze winkelstraat waren wijkwinkelcentra voorheen betekenisvolle plekken, die zorgden voor sociale binding door ontmoeting en beleving. Met name voor kwetsbare doelgroepen, zoals senioren en lagere inkomens, die voor hun dagelijkse boodschappen afhankelijk zijn van de nabijheid van wijkvoorzieningen. Die sociaaleconomische functie dreigt verloren te gaan. Veel wijkwinkelcentra – zoals het Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord – hebben het moeilijk als gevolg van de snel veranderende retailwereld. Groei van online winkelen is niet te stuiten en faillissementen van grote winkelketens zorgen voor gaten in het retail-aanbod. Continu veranderende behoeften van consumenten naar meer gepersonaliseerde ervaringen en 24/7-toegang tot een grotere variëteit aan producten en services maakt het speelveld complexer.

Het is een surivival of the fittest tussen wijkwinkelcentra met enorme tegenstellingen in grote steden en buitengebieden. Niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen. Dat Europese vastgoedspelers zoals Unibail-Rodamco-Westfield, Eurocommercial en Wereldhave deze survival serieus nemen, blijkt uit (leeg)verkoop van hun wijkwinkelcentra. Waar het ene winkelcentrum kansrijk is voor herontwikkeling, wordt het andere gesloopt of getransformeerd tot wonen. Harde ingrepen zijn op sommige plekken nodig voor de levensvatbaarheid van de winkelcentra of de betreffende plek.

In deze nieuwe stedelijke realiteit waarin ontwikkelaars en beleggers aantrekkelijke leefomgevingen maken en exploiteren, is het de uitdaging om een hernieuwde balans te vinden in de mix tussen play-work-live. Met name play in de vorm van horeca, cultuur, winkelen en leisure moet in wijkwinkelcentra zorgen voor een reason to stay. Woningbouw vormt de katalysator om wijkwinkelcentra in de G4 nieuw leven in te blazen. Funding is alom beschikbaar bij beleggers die op zoek zijn naar rendabele projecten. De investeringen voor woningbouw kunnen gecombineerd worden met gereserveerde investeringen voor achterstallig onderhoud van wijkwinkelcentra.

Daarnaast zitten retailerondernemers zelf ook niet stil, er wordt volop geëxperimenteerd. Dynamische cross-overconcepten tussen food, cultuur, educatie en shoppen zoals Jumbo Foodmarkt, Colour-Kitchen en Made-in-Moerwijk weten te verrassen en binden. Online-retailers zoals Coolblue zoeken vanuit hun businessstrategie naar fysieke ruimte om klanten te bereiken en gebruiken slimmere logistiek zoals just-in-time- en last-mile-delivery. Door deze veranderingen zie ik veel potentie voor vernieuwing van wijkwinkelcentra tot play-work-live hotspots te zijn die de lokale gemeenschap bedienen.

In diezelfde winkelstraat waar de kleine tropische winkel – met vallen en opstaan – inmiddels 45 jaar bestaat, is er ruimte gekomen voor hippe koffiebarretjes en creatieve bureaus. De straat is veranderd. De passie van de ondernemers is nog altijd even vurig. Dat geeft mij vertrouwen om als stadsontwikkelaar – ook in roerige tijden – samen met beleggers en ondernemers plekken in de stad tot volle bloei te laten komen.

Niraj Sewraj, stadsontwikkelaar BPD Europe, is één van drie finalisten voor de funda in business/Vastgoedmarkt Young Talent Award 2019. Lezers en bezoekers van de website kunnen hun stem uitbrengen op een van de finalisten. Lees hun profielen . De finale vindt plaats op donderdag 6 juni om 10.30 uur op de stand van Vastgoedmarkt/Transformatieplein tijdens de vastgoedbeurs Provada in de RAI Amsterdam. Na het juryberaad vindt de feestelijke uitreiking meteen plaats op de stand van sponsor funda in business.