Kledingketen H&M voelt coronacrisis in resultaten

Kledingketen H&M voelt coronacrisis in resultaten

De Zweedse kledingketen Hennes & Mauritz (H&M) voelde de coronacrisis eind vorige maand al flink in de resultaten.

Volgens het concern lagen de verkopen in China fors lager. Inmiddels zijn de winkels van de keten in tal van Europese landen gesloten.

H&M hanteert een gebroken boekjaar, waarbij het eerste kwartaal loopt tot eind februari. In die periode zakte de omzet in China met bijna een kwart vergeleken met een jaar eerder. In het Aziatische land waren in februari op het hoogtepunt van alle beperkende maatregelen van de Chinese overheid 334 van de 518 H&M-winkels gesloten. De totale kwartaalopbrengsten van H&M stegen nog wel, met 8 procent tot 54,9 miljard Zweedse kroon (circa 5 miljard euro).

Winkelsluitingen Europa

De virusuitbraak beperkt zich nu niet langer tot Azië. Volgens H&M staan deze maand vooral de Europese verkopen zwaar onder druk, als gevolg van winkelsluitingen in Italië, Polen, Spanje, Tsjechië, Bulgarije, België, Frankrijk en Griekenland. Met ingang van maandag gooit H&M tijdelijk de deuren dicht in Oostenrijk, Luxemburg, Bosnië-Herzegovina, Slovenië en Kazachstan. De webwinkel blijft in die landen wel open. Voor als nog blijven winkels in Nederland open.

Jannike Huisman

Jannike Huisman

Online eindredacteur

Jannike Huisman is eindredacteur en is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de online content van Vastgoedmarkt. Ze houdt zich bezig met het redigeren van artikelen, contentoptimalisatie, bewaken van de planning en de verspreiding van de content via social media en de nieuwsbrief.