nieuws

Rituals opent winkel in Azië

Financieel

Rituals opent winkel in Azië
Impressie interieur Rituals Premium store

De beurs Changemakers in Retail leverde veel cosmeticanieuws op deze keer. Rituals gaat een winkel in Hongkong openen en Lush wint de grote prijs.

Rituals opent in augustus een winkel in Hongkong. Dat heeft director format & design Richard Lems bekendgemaakt tijdens Changemakers in Retail, de beurs in de Metaalkathedraal in Utrecht.

Het betekent de eerste winkel van Rituals in het Verre Oosten. Eerder werd al duidelijk dat de Nederlandse cosmeticaketen in juni een kantoor en een magazijn in Hongkong opent. Rituals wil de komende vijf jaar aan zijn aanwezigheid in Azië bouwen. De winkelketen heeft wel al enkele vestigingen in Dubai. Rituals maakte een jaar terug al bekend graag de stap naar Azië te maken. De cosmeticaketen is nu vooral actief in West-Europa en met een klein aantal filialen in de Verenigde Staten. Rituals heeft in totaal zo’n 750 winkels in 27 landen. De retailer boekte vorig jaar een omzet van 696 miljoen euro, een groei van 36 procent.

Lush wint de Changemaker in Retail

Lush is opgericht in 1995 onder de naam Cosmetics to Go. Oprichters Mark en Mo Constantine openden de eerste winkel in het Britse Poole. De huidige naam is het resultaat is van een prijsvraag. Wereldwijd zijn er ongeveer duizend Lushwinkels, verspreid over 51 landen. In Nederland zijn er tien winkels, vooral in de Randstad  De jury roemde Lush onder meer vanwege zijn innovatie op het gebied van verpakkingen. ‘Dankzij Lush kunnen wij cosmetica blijven gebruiken’.  In een Lush-winkel kun je veel cosmetica ‘beleven’, alles is vers en handgemaakt en je kan het zelf proberen. Ruim de helft van de producten van Lush worden verpakkingsvrij verkocht, de rest in rerecycled plastic. Verder zijn alle producten vegetarisch en 87 procent veganistisch. Voor jongeren en kinderen is het tegenwoordig dè winkel die je niet mag overslaan, vooral omdat ze er zelf ook mogen boetseren met crèmes en zeepjes.

Lush was een van de vijf genomineerden voor de prijs, nadat tientallen concepten zich hadden aangemeld. De cosmeticaverkoper nam het op tegen duurzaam verfmerk Fairf, chocoladeverkoper Tony’s Chocolonely, koptelefoonmaker Gerrard Street en Ahold Delhaize Coffee Company. Tijdens het event kregen alle genomineerden de kans zich voor de jury te presenteren tijdens een final pitch.

Reageer op dit artikel