Verrassende afloop

Verrassende afloop
Michiel Boonen

De return wedstrijd in de halve finale van de Champions League tussen Ajax en Tottenham Hotspur op 8 mei 2019 bepaalde voor veel mensen hun gevoel over die week.

Wat er die woensdagavond gebeurde is inmiddels geschiedenis, maar de titel – hoewel het goed mogelijk was geweest – verwijst niet naar die teleurstellende uitslag. Nee, ik verwijs hiermee naar het nieuws van een dag later dat Coolcat zijn winkels toch sluit.

Na de doorstart van Coolcat onder de vlag van Retail Beheer, een holding die onder Coolinvestments valt, werd verwacht dat de onderneming in ieder geval een gedeelte van de winkels zou behouden. De beslissing om zich volledig op het online kanaal te richten was daarom misschien nog wel verrassender dan de uitslag bij Ajax-Tottenham. Het tekent echter wel de ommezwaai in de retailmarkt.

Coolcat richt zich op een jonge doelgroep die opgegroeid is in het digitale tijdperk. Deze groep identificeert zich minder met fysieke winkels, of met winkelen in de bredere zin. Daardoor is een volledige focus op het online kanaal misschien wel een logische stap voor Coolcat. Daar staat tegenover dat Retail Beheer en Coolinvestments van oudsher geen pure online spelers zijn en op dat vlak mogelijk nog veel te leren hebben. Of deze dappere stap dus ook succesvol gaat zijn, moet nog blijken.

Wat we mijns inziens wel kunnen leren van de verrassende beslissing van Coolcat, is dat fysieke winkels geen heilige huisjes meer zijn voor partijen die in het verleden niet zonder konden. De retailvastgoedsector zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden om relevant te blijven voor retailers, maar bovenal voor consumenten.

Misschien kan eenzelfde fluwelen revolutie als die Ajax enkele jaren geleden doormaakte voor een ommezwaai zorgen? Het bracht de Amsterdamse club in ieder geval – voor even – weer terug naar de Europese top.

Over de auteur
Michiel Boonen is consultant Research & Strategy bij vastgoedadviseur JLL.