nieuws

Logistiek vastgoed extra attractief door mobiliteitsrevolutie

Data en technologie

Logistiek vastgoed in en rond steden heeft een gouden toekomst door de ‘mobiliteitsrevolutie’. Dat voorspelt Elie Finegold, visionair, vastgoedinvesteerder en adviseur van de toonaangevende Amerikaanse proptechbeurs MetaProp NYC.

Logistiek vastgoed extra attractief door mobiliteitsrevolutie
Elie Finegold, techvisionair, vastgoedinvesteerder en adviseur van Metaprop NYC

‘We staan pas aan het begin van de waarde- en huurgroei voor logistiek vastgoed in en bij steden.’

Maar dat niet alleen. De mobiliteitsrevolutie zal volgens Finegold  vrijwel het gehele pallet van commercieel vastgoed beïnvloeden, zeker ook winkelvastgoed en kantoren, en niet slechts in gunstige zin. ‘De competitie tussen de verschillende functies zal heftiger worden. Dat zie je nu al vrij sterk in de retailsector, waar vanwege e-commerce een ontkoppeling plaatsvindt enerzijds van het marketing/belevingsdeel en anderzijds distributie/logistiek. Fysieke winkels zullen steeds verder gaan op het pad van beleving, terwijl hun distributiefunctie naar de achtergrond verdwijnt.’

Vastgoedmarkt sprak het voormalige hoofd Global Innovation van internationaal vastgoedadviseur CBRE tijdens de vakbeurs Mipim PropTech Europe, begin juli, in Parijs.  Finegold voorspelt dat vooral parkeergarages, maar ook andersoortig commercieel vastgoed een tweede leven krijgen als stadsdistributiecentra in allerlei vormen en maten, door hem ‘knooppunten voor TaaS-diensten’ genoemd.

Henry Ford

‘Iedereen vergeet het weleens, maar onze steden zijn volledig ingericht op auto’s en daarvoor op paardenkracht. Ik voorspel niet dat alles ineens de komende twee jaar verandert, maar wel geleidelijk de komende decennia. Tegelijkertijd zal het vlugger en verstrekkender gaan dan menigeen nu voor mogelijk houdt.’ Ter illustratie toont de techgoeroe twee foto’s. Een van Fifth Avenue in 1900 vol koetsen en slechts één auto. De ander, dertien jaar later, met dezelfde straat in New York, maar dan vol auto’s en welgeteld één koets. Hij citeert de legendarische autofabrikant Henry Ford: ‘Als ik gevraagd had wat mensen wilden, dan hadden ze ‘snellere paarden’ gezegd.’

Volledige integratie

Finegold voorspelt een grote mate van verfijning van de logistieke netwerken in steden met grote en kleine fysieke ‘TaaS’-knooppunten. Die netwerken zullen uiteindelijk volledig integreren, van producenten tot eindgebruikers. ‘In de steden zelf gaat het straks niet alleen om de ‘last mile’ maar ook de ‘last street’ en de allerlaatste meters, ja, tot in het gebouw toe. Alles draait om een snelle, soepele bezorging. (Woon)gebouwen voorzien van automatische systemen om dergelijke leveringen af te handelen zullen extra waarde creëren voor beleggers. Want ze betekenen immers meer gemak voor de dienstverleners en de gebouwgebruikers.’

De op handen zijnde revolutie wordt volgens Finegold veroorzaakt  door drie belangrijke techtrends die steeds meer gaan samenvallen en uiteindelijk compleet integreren. Hij wijst ten eerste op de verregaande persoonlijke mobiliteit. ‘We kunnen inmiddels al bijna alles, vanaf elke willekeurige plek met onze handzame supercomputers waardoor we eigenlijk al bevrijd zijn van kantoren, maar ook van eigen auto’s.’

TaaS

Tweede ontwikkeling is ‘Transportation as a Service’ (TaaS). ‘Veel mensen denken daarbij aan dienstverleners zoals Uber, of Ubers uitdager Lyft of Zipcar, een Amerikaanse platform voor het delen van auto’s’, licht hij toe. Maar Sharif Marakby, ceo van Argo AI, de dochteronderneming van autofabrikant Ford voor zelfsturende auto’s, definieert TaaS als ‘de business om mensen en goederen te  transporteren’ als alternatief voor het verkopen van voertuigen.’ Zelf trekt Finegold het begrip TaaS nog breder. Het omvat naast allerlei vormen van (publiek) transport en pakketbezorging, ook boodschappenservices, maaltijdbezorging enzovoorts.

Zelfsturende voertuigen

Derde techtrend vormt de opkomst van compleet zelfsturende voertuigen, de autonomous vehicles (AV’s). Naar zijn visie zullen AV’s particulier voertuigbezit grotendeels overbodig maken. Finegold: ‘Historisch gezien is particulier bezit eerder uitzondering dan de norm in transport: denk aan de postkoets, schepen, treinen, vliegtuigen, vrachtauto’s enzovoorts. Vrijwel geen particulier die er zelf een had of heeft. AV’s zullen de mobiliteitskosten zodanig reduceren dat weinig mensen meer behoefte hebben aan een eigen voertuig.’

Our frictionless future

Wie meer wil weten over de kijk van Finegold op de mobiliteitsrevolutie en de gevolgen voor vastgoed mag zijn essay ‘Our frictionless future’ niet missen .

Reageer op dit artikel