Off-street parking in combinatie met slimme laadoplossingen

Een digitaal parkeerplatform voor consumenten die een plek zoeken en vastgoedeigenaren die parkeerplekken over hebben, die anders onbenut zou blijven. Dat had Jian Jiang voor ogen, toen hij eind 2013 een van de oprichters was van ParkBee. Bijna negen jaar én een coronapandemie later, ziet de toekomst van het PropTech-bedrijf er volgens de CEO zonnig uit.
Delen:
CTO Jian Jiang van Parkbee.

‘They paved paradise and put up a parking lot’ zong Joni Mitchell in 1970 in ‘Big yellow taxi’, een nummer dat in 2003 met veel succes werd gecoverd door Counting Crows. In de protestsong gaat een toename van het aantal parkeerplaatsen op straat gepaard met een afname van het groen in de stad: ‘They took all the trees, and put them in a tree museum’.  ‘Van meet af aan was de missie van ParkBee juist om auto’s van de straat te halen, door garageparkeren aantrekkelijk te maken,’ verzekert Jiang, jarenlang CTO en sinds een maand CEO van ParkBee. ‘Door de capaciteit van bestaande parkeergarages van beleggers, kantoren, hotels en woningcorporaties beter te benutten, zijn er minder parkeerplaatsen op straat nodig. Dat biedt mogelijkheden om steden leefbaarder te maken, met meer bomen en struiken en, bijvoorbeeld, terrasjes. Bovendien zijn er minder nieuwe parkeergarages nodig. De ruimte die daardoor vrijkomt in steden, kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor iets waar veel meer behoefte aan is: woningen.’

Zonnige toekomst

Het zal ook Joni Mitchell, 79 inmiddels, ongetwijfeld als muziek in de oren klinken. Volgens Jiang neemt het aantal auto’s dat ParkBee van straat heeft gehaald snel toe en gaat het PropTech-bedrijf een zonnige toekomst tegemoet. ‘Uiteraard is ook onze groei getemperd door de coronapandemie, toen mensen noodgedwongen thuis moesten blijven en er dus veel minder reisbewegingen waren, maar sinds de laatste lockdown hebben we de wind weer in de zeilen. Met het zwaartepunt in de grote steden, kan ParkBee in Nederland inmiddels bijna 300 parkeergarages van met name kantoren, bedrijven en hotels aanbieden waar mensen relatief goedkoop en dichtbij hun bestemming kunnen parkeren.’

‘Met het zwaartepunt in de grote steden, kan ParkBee in Nederland inmiddels bijna 300 parkeergarages van met name kantoren, bedrijven en hotels aanbieden’

Daarvoor hoeven ze volgens de CEO geen ParkBee-app te installeren. ‘Inherent aan ons succesvolle platform-businessmodel is dat we heel bewust kiezen voor innovatieve integraties met parkeerapps en mobiliteitsaanbieders als Parkmobile, Yellowbrick, Tranzer, Justpark en RingGo. Dankzij deze front-end-mobiliteitspartners hebben inmiddels 30 tot 50 miljoen gebruikers in Nederland en Engeland toegang tot het ParkBee-platform.’

Win-win-situatie

Door vraag en aanbod op parkeergebied bij elkaar te brengen, wordt volgens Jiang op het open tech platform van ParkBee een win-win-situatie gecreëerd. ‘In parkeergarages van onder andere kantoren, bedrijven en hotels, kunnen mensen parkeren op plaatsen die anders onbenut zouden blijven. Relatief goedkoop en, naarmate het aantal ParkBee-locaties toeneemt, steeds dichter bij hun bestemming. Omdat automobilisten weten dat er een vrije parkeerplaats op ze wacht, wordt het aantal zoekkilometers sterk teruggedrongen, met een lagere CO₂-uitstoot als gevolg.’

De vastgoedeigenaren die in zee gaan met ParkBee, zien bovendien het rendement van hun parkeergarages toenemen: op momenten dat een deel van de parkeerplaatsen voorheen onbenut was, verdienen ze er dankzij het platform voortaan juist geld mee, zonder dat er volgens Jiang extra investeringen voor nodig zijn. ‘Dankzij de schat aan data die we op de ParkBee-locaties verzamelen, wordt het verdienmodel voor hen steeds aantrekkelijker. Het reis- en parkeergedrag van gebruikers is goed voorspelbaar. Door steeds slimmer gebruik te maken van de verzamelde data, kunnen we zowel de bezettingsgraad per parkeergarage als onze dekkingsgraad in steden verder optimaliseren.’

Off-street parking in combinatie met slimme laadoplossingen

Slimme laadoplossingen

Dat steeds meer ParkBee-locaties voorzien zijn van steeds meer elektrische laadpalen en Mobility as a Service-opties, kan volgens Jiang evenmin worden los gezien van de data die op het hoofdkantoor in Amsterdam worden verzameld, geanalyseerd en geïnterpreteerd. ‘Relatief veel ParkBee-gebruikers rijden in een hybride of elektrische auto én staan open voor Mobility as a Service-concepten. Dat is de toekomst en dus sorteren we daar op onze ParkBee-locaties op voor, bijvoorbeeld door EV-rijders slimme laadoplossingen aan te bieden. Met een nog hogere opbrengst per vierkante meter, spinnen de eigenaren van die ParkBee-parkeergarages daar garen bij.’

Met een zeskoppige en door de wol geverfde Raad van Commissarissen, een sterk Managementteam waarin alle specialismen en netwerken op het gebied van real estate, supply, demand, tech, finance en people & culture samenkomen en een ‘agile organisatie’ die inmiddels uit meer dan negentig fulltime krachten gaat, is ParkBee volgens Jiang klaar voor de volgende stap: verdere groei en buitenlandse expansie. ‘Door nieuwe investeerders aan te trekken, hebben we onze financiële slagkracht eerder dit jaar vergroot met dertig miljoen euro. Dat geld stelt ons in staat om door te groeien in Nederland en Groot-Brittannië en om ook vaste voet aan de grond te krijgen in andere landen. Behalve voor parkeerders, vastgoedeigenaren en front-end-mobiliteitspartners, moet die groei ook leiden tot meerwaarde voor steden, in de vorm van minder auto’s op straat, meer ruimte en minder CO₂-uitstoot.’

Dit artikel is gesponsord door Parkbee.

Dit vind je misschien ook interessant