Toekomstbestendig, betaalbaar en duurzaam wonen voor iedere doelgroep: daar staat Altera Vastgoed voor. Gare du Nord in Amsterdam is een project dat heel goed past in de woningportefeuille van Altera. De vastgoedbelegger heeft het project begin dit jaar van AM en Heddes Bouw opgeleverd gekregen. Het gaat om 184 woningen, 106 parkeerplaatsen en een commerciële ruimte. De woningen zijn comfortabel en energiezuinig. Het aanbod is divers, met compacte studio’s en ruime driekamerwoningen. Zo worden diverse doelgroepen met verschillende levensstijlen in verschillende levensfases bediend.
Toekomstbestendig, betaalbaar en duurzaam wonen voor iedere doelgroep: daar staat Altera Vastgoed voor. Gare du Nord in Amsterdam is een project dat heel goed past in de woningportefeuille van Altera. De vastgoedbelegger heeft het project begin dit jaar van AM en Heddes Bouw opgeleverd gekregen. Het gaat om 184 woningen, 106 parkeerplaatsen en een commerciële ruimte. De woningen zijn comfortabel en energiezuinig. Het aanbod is divers, met compacte studio’s en ruime driekamerwoningen. Zo worden diverse doelgroepen met verschillende levensstijlen in verschillende levensfases bediend.
Altera beschikt volgens GRESB voor het tweede achtereenvolgende jaar over het meest duurzame woningfonds ter wereld, aldus Van der Bijl. De vastgoedbelegger mag zich daarom Global Sector Leader noemen. GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) is een onafhankelijke benchmark die vastgoedfondsen en -portefeuilles wereldwijd beoordeelt en vergelijkt op hun duurzaamheidsprestaties. Hiermee biedt het Altera de mogelijkheid om de strategie en behaalde resultaten te meten en te vergelijken. Altera is trots op deze waardering, aldus Van der Bijl: zo kun je als bedrijf immers aantoonbaar maken dat je die voortrekkersrol op het gebied van duurzaamheid ook daadwerkelijk waarmaakt.
We moeten blijven investeren en innoveren, zodat ons vastgoed bovengemiddeld duurzaam blijft en zijn waarde behoudt.
De ambities op het gebied van duurzaamheid gelden niet alleen voor nieuwbouwprojecten: er wordt ook kritisch gekeken naar ons bestaande vastgoed, benadrukt Van der Bijl. ‘Altera heeft weliswaar een relatief jonge en duurzame vastgoedportefeuille, maar de regels van de Europese Unie of de Nederlandse overheid zullen de komende jaren waarschijnlijk strenger worden om diverse internationale afspraken alsnog te halen. Onze uitgangspositie is gunstig, maar achterover leunen doen we niet. We moeten blijven investeren en innoveren, zodat ons vastgoed bovengemiddeld duurzaam blijft en zijn waarde behoudt. We hebben daarom heel goed nagedacht hoe we ons bestaande vastgoed willen beheren en circulariteit, klimaatadaptie, klimaat-mitigatie en natuurinclusiviteit toepassen in het toekomstig onderhoud.’
Provada
Altera Vastgoed is met haar eigen stand aanwezig op de Provada. Van der Bijl: ‘Er zal ongetwijfeld een aantal transacties worden ondertekend, maar de beurs staat vooral ook in het teken van elkaar ontmoeten. Ook zoeken we jonge mensen die een loopbaan bij ons ambiëren. En natuurlijk vertellen we bezoekers waar Altera voor staat. We willen graag met woningcorporaties en andere partijen samenwerken en meedenken, om samen de grootstedelijke vraagstukken op te lossen.’
Altera werkt voor elk object aan een roadmap: daarin staat beschreven in welke tijdsvolgorde welke verbeteringen worden aangebracht op het gebied van duurzaamheid en energie-efficiëntie. Van der Bijl: ‘We bepalen waar het vastgoed nu staat, aan de hand van een aantal meetlatjes. Daarbij wordt gekeken naar de CO2-uitstoot en energieverbruik per vierkante meter. En dan is het first things first. Is het voldoende geïsoleerd? Zo nee, dan inplannen en aanpakken. Is het dak goed genoeg om er bijvoorbeeld zonnepanelen op te leggen? Moeten we iets doen aan overstekken en zonnebescherming? Is het nodig om het parkeerterrein bij een pand te beplanten met bomen voor meer schaduw? Laat de bestrating voldoende water door? Al dit soort vragen worden gesteld om elk complex zo duurzaam mogelijk en dus toekomstbestendig te maken. Het is handiger als we sneller gaan dan langzamer. We willen climate action leadership tonen.’