Is een slimme lantaarnpaal nog wel te servicen?

Is een slimme lantaarnpaal nog wel te servicen?

Steeds meer mensen wonen in steden; het verstedelijkingsproces is niet te stoppen. Duurzame ontwikkelingen zijn nodig om ondanks verhoogde energiebehoefte en milieuvervuiling een goede levenskwaliteit te garanderen. Er is vraag naar technische innovaties, vooral op het gebied van communicatie, informatie, duurzaamheid, veiligheid en verkeer. De slimme stad moet worden gelijkgesteld met een toekomstbestendig ecosysteem. Het is strategisch gepland, bespaart energie, vermindert de uitstoot en schakelt over op hernieuwbare energie. Een gemeente kan, ongeacht de grootte, een slimme stad worden.

Hier staat de volgende vraag centraal: is één partij bij machte alle voorzieningen in een lantaarnpaal in service te houden, zoals bijvoorbeeld EV-charging of een 5G-zender?

Een lichtmast is één van de logische connectiviteit hubs om al die taken voor technische innovaties te huisvesten. Dit heeft te maken met het veiligheidsaspect (het is een lichtbron), de locatie in de stad (ze staan in de straat), de stroomvoorziening (reeds via openbare NUTS-bedrijven geleverd)  en de reeds aangelegde data infrastructurele toepassingen (zoals glasvezel tracés).

Om de slimme stad te verwezenlijken moet het licht op de ‘lantaarnpaal’ zijn plek gaan delen.”

Maar hoe krijg je dit in een gestandaardiseerde EN-40 lantaarnpaal voor elkaar? Waarbij reproduceerbaarheid, beheer in service, betaalbaarheid en connectiviteit in vorm van wifi/5G ook daadwerkelijk allemaal passen. Elke gebruiker heeft daarnaast ook prestatie-eisen. Een gemeente eist een minimaal aantal lichturen, een 5G-netwerkprovider kijkt naar up-time in zender en een investeerder rekent in afschrijvingen. Als beheerder wil je hier de juiste toegankelijkheid en service garanderen. Om de slimme stad te verwezenlijken moet het licht op de ‘lantaarnpaal’ zijn plek gaan delen met onder andere meetapparatuur en zenders voor connectiviteit!

Maar waarom hebben we die Connectiviteit eigenlijk nodig?

Met de komst van (onder andere) 5G kun je een stad beter draadloos digitaliseren dan met bestaande technologie. De drie grote operators hebben dan ook gekozen om te investeren in 5G-netwerken die een plaats moeten krijgen in onze samenleving. Echter, als je dit in iedere straat in de stad beschikbaar wilt krijgen, heb je meer en kleinere cellen nodig dan met de bestaande 3G- en 4G-netwerken. Op die manier kun je alle gevraagde data verwerken, die bijvoorbeeld auto's nodig hebben om autonoom zonder risico's door de stad te bewegen.

De drie grote operators hebben gekozen voor 5G-netwerken die een plaats moeten krijgen in onze samenleving.”

Nedal heeft hiervoor een sterke troef in handen: aluminium masten. Hiermee maak je een lantaarnpaal met connectiviteit-hub, die optisch niet veel afwijkt van zijn broertjes in de straat met alleen een lichtbron. Bovendien zijn deze betaalbaar in zowel aanschaf als onderhuid. En Nedal kan dit gemakkelijk garanderen omdat connectiviteit-masten in het bestaande productieproces worden opgenomen.

Bovendien heeft aluminium andere kenmerken en voordelen. Zo is het onderhoudsvrij en kun je het volledig hergebruiken, wat een stuk groener is. Zo is de smart city hub van Nedal aluminium ontstaan, een housekeeper die de oplossing biedt voor technologische uitdagingen.

Dit artikel is gesponsord door Nedal.