Deloitte vestigt zich in iconische Citroën-garage in Amsterdam

Deloitte vestigt zich in iconische Citroën-garage in Amsterdam
Citroën Noordgebouw, ‘The Olympic 1962’

Deloitte huurt van Bouwinvest het Noordgebouw (1962) van de Citroëngarage dat deel uitmaakt een bijzonder stedenbouwkundig ensemble. Gezien vanuit de Amstelveenseweg vormt het samen met het Olympische Stadion (1928) en het Zuidgebouw (1931) de entree van de binnenstad van Amsterdam.

Als eerste van de Big Four, de grootste zakelijke dienstverleners ter wereld, treedt Deloitte buiten de gebaande paden door samen met klanten te gaan co-creëren op haar eigen nieuwe locatie. Dit gebeurt in The Garage, de volledig verbouwde voormalige Citroën garage naast het Olympisch Stadion in Amsterdam. Deloitte huurt dit nu het Citroën Noordgebouw van Bouwinvest.

Het noordelijke en zuidelijke Citroëngebouw aan het Stadionplein in Amsterdam, beide ontworpen door de Nederlandse architect Jan Wils, kregen drie jaar geleden een nieuwe bestemming. Rijnboutt is gevraagd voor het maken van een ontwerp voor het Rijksmonument Citroën Noordgebouw. Het nieuwe ‘The Olympic 1962’ biedt onderdak aan een eclectische mix van kantoren, horeca en winkels. Deloitte maakte een mooi digimag om te laten zien hoe het er nu uitziet.

Historisch

Behalve het onderbrengen van een nieuw programma, beoogt het herontwerp de intensivering van de relatie tussen het gebouw en zijn ruimtelijke context. Deze aanpak sluit aan bij de integrale visie van eigenaar Bouwinvest voor het hele gebied, waarbij de nieuwe bestemming van de Citroëngebouwen in samenhang wordt beschouwd met het overige onroerend eigendom in de omgeving. Daarbij maakt het Noordgebouw (1962) deel uit van een bijzonder stedenbouwkundig ensemble; gezien vanuit de Amstelveenseweg vormt het samen met het Olympische Stadion (1928) en het Zuidgebouw (1931) de entree van de binnenstad van Amsterdam.

De hippe werkplek van Deloitte

Uit onderzoek blijkt dat organisaties de afgelopen jaren meer digitaal volwassen zijn geworden, maar nog steeds worstelen met het tastbaar maken van hun ambities en het implementeren van veranderingen. Deloitte opent daarom The Garage; een fysieke plek waar klanten door middel van co-creatie geholpen worden om hun ambities tastbaar te maken, te experimenteren en tot implementeerbare oplossingen te komen. Deloitte richt zich met The Garage op de combinatie strategie, creatie en technologie.

Exterieur The Garage

Het exterieur van The Garage is zoveel mogelijk in tact gebleven. Dit pand kenmerkt zich door de vele raampartijen, waardoor het een lichte en open uitstraling heeft. Daarnaast is de originele oprijlaan in tact gebleven, waar vroeger de Citroën auto’s de garage binnen reden.

Interieur The Garage

Citroën Noordgebouw, ‘The Olympic 1962’
Citroën Noordgebouw, ‘The Olympic 1962’

De inrichting van The Garage is industrieel en wijkt qua design af van alle andere Deloitte-kantoren. De manier van werken die Deloitte hanteert sluit naadloos aan bij de faciliteiten van The Garage.

  • Folieramen: teams die in The Garage aan het werk zijn hebben de mogelijkheid om in een open omgeving te kunnen werken. De stalen deuren met ramen van plafond tot vloer zorgen voor maximale transparantie. Voor werksessies waarbij maximale privacy is vereist, kunnen dezelfde ramen met één tik op het geïntegreerde touch panel mat worden gemaakt;
  • Scrum-karren met robots: de scrum karren zijn qua design een knipoog naar de oude Citroën Garage. De gereedschapskarren bevatten alle tools die nodig zijn om een succesvolle scrum sessie te kunnen leiden. In de toekomst zullen deze karren worden bediend door robots;
  • Volledige integratie van touch panels: via het volledig geïntegreerde systeem, kan The Garage vanaf één plek worden bediend.
  • Dali-verlichting: The Garage is voorzien van Dali TL verlichting. Iedere lamp heeft een eigen ‘adres’ waardoor de lampen afzonderlijk van  elkaar in te stellen zijn.
  • IoT-techniek: partner Vodafone heeft de IoT (the Internet Of Things) techniek geleverd waardoor de teams in The Garage IoT applicaties kunnen bouwen voor en met klanten.
Francine Bardoel

Francine Bardoel

Eindredacteur Vastgoedmarkt/de Architect

Francine werkte van december 2018 tot en met december 2019 voor Vastgoedmarkt en de Architect als eindredacteur.

Bio:

-2011-2019 Hoofdredacteur Universiteit van Tilburg, Univers

-2005-2011 Hoofdredacteur website, krantenpagina en magazines bij de provincie Utrecht

-Voor 2005 Regisseur en programmamaker bij diverse omroepen

Mustread voor vastgoed:

Italo Calvino, De onzichtbare steden. In  dit boek brengt Marco Polo verslag uit van zijn reizen aan zijn gastheer, de machtige Kublai Kan, Keizer der Tataren. Langzaamaan beseft de keizer echter dat hem fictieve plaatsen worden beschreven, die alle verwijzen naar Marco Polo's eigen stad. Dit boek laat prachtig zien dat je de gebouwen uit je jeugd altijd het mooist blijft vinden.