Identiteitscrisis in de (Rand)stad

Identiteitscrisis in de (Rand)stad
Lars van Engelen, projectdirecteur Snippe Projecten

Misschien werkt u er of rijdt u er elke dag langs; bedrijventerreinen en kantoorwijken zoals Sloterdijk, Beukenhorst etc. Dertien in een dozijn gebieden rondom steden met 'prachtige' jaren 80 architectuur zonder enkele herkenbaarheid en belevingswaarde. De identiteit ontbreekt. Voordat wij met de gebiedsontwikkeling Holland Park Diemen startten, had het wel wat weg van een crisisgebied uit het 8 uur journaal. Niet voor niets meldden meerdere paintball ondernemers zich, maar dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Dit soort gebieden liften alleen mee in tijden van economische groei, zoals nu, maar zijn verre van toekomstbestendig.

Goedbedoelde oplossingen in de vorm van (participatie) trajecten met omwonenden, eigenaren, ontwikkelaars en overheden duren vanwege verschillende belangen extreem lang. Dappere ontwikkelaars wachten niet en beginnen zonder gebiedsvisie met een postzegel initiatief met weinig kans tot een integrale gebiedsvisie. Transformaties naar wonen of hotels met dezelfde jaren 80 uitstraling zijn vaak 'hit and runs' van gelegenheidsontwikkelaars en maken het litteken van het gebied alleen maar groter en dus moeilijker om een toekomstbestendige identiteit te creëren.

Maar wat betekent dat dan een toekomstbestendige identiteit?

Om ervoor te zorgen dat dit soort gebieden in alle economische tijden leefbaar blijven, is het van belang de volgende zaken te integreren:

1) Onderscheidend vermogen en herkenbaarheid. Hoe wordt het gebied een herkenbaar geheel en bedenk hoe dit toekomstbestendig blijft.  Dat geldt zowel voor de fysieke uitstraling, materiaalgebruik en de landscaping.

2) Heldere waarden. Wat wil je uitstralen, waar staat het gebied voor en welke toekomstbestendige eigenschappen wil je uitvergroten?

3) Ontwikkelen van associaties met het gebied. Zorg dat de heldere waardes die je hebt gesteld ook worden ervaren door de omgeving.

Sterke gebieden hebben deze kenmerken. De  Zuidas is het financiële business district van Amsterdam, alles wat aan deals werkt zit er bij elkaar, Canary Wharf in Londen idem dito. De High Tech Campus Eindhoven kiest voor innovatie. Met onze organisatie doen we dit met de grachtenwijk Holland Park in Diemen en de herkenbare architectuur van Winy Maas in Hyde Park in Hoofddorp. Door de identiteit van deze gebieden bind je bewoners, bedrijven en ondernemers in goede en slechte tijden.

Gezien bovenstaande, vraag ik me af hoe toekomstbestendig de ideeën voor Sloterdijk zijn. In de 80’s het gebied voor telecom, dat vanwege ICT ontwikkelingen nooit tot wasdom is gekomen. Rij er nu doorheen en je ziet geen enkele samenhang. Niets onderscheidends, geen enkele beleving. Kantoren getransformeerd naar hotels met als enige herkenbaarheid de signing op het dak, kantoorgebouwen met een balkon eraan. Een ontwikkeling met koopwoningen met kortingen van 70.000 euro in tijden van woningnood. Niemand heeft een idee in waar ze komen te wonen. Met verwondering lees ik de lege woorden 'dat Sloterdijk hyper stedelijk en stoer moet zijn'. Ik heb medelijden met Sloterdijk en haar volgende identiteitscrisis.

Lars van Engelen, projectdirecteur  Snippe Projecten,is één van drie finalisten voor de funda in business/Vastgoedmarkt Young Talent Award 2019. Lezers en bezoekers van de website kunnen hun stem uitbrengen op een van de finalisten. Lees hun profielen. De finale is op donderdag 6 juni om 10.30 uur op de stand van Vastgoedmarkt/Transformatieplein tijdens de vastgoedbeurs Provada in de RAI Amsterdam. Na het juryberaad vindt de feestelijke uitreiking  plaats op de stand van sponsor funda in business.