nieuws

De werkplek in beweging

Partners

De werkplek in beweging

Het werven en behouden van toptalent is een van de grootste uitdaging waar bedrijven en instellingen zich voor gesteld zien.

De opkomst van faciliteiten om bewegen te stimuleren – van fitbits tot workouts, een gym in het kantoor of interieur dat aanzet tot bewegen – benadrukken het belang dat bedrijven hechten aan gezondheid en fitheid. Tegelijkertijd stimuleert dit de sociale interactie en het creëert een plezierige en energieke sfeer op de werkplek. Lichamelijke inspanning bevordert daarnaast de doorbloeding die vervolgens de creativiteit en productiviteit van mensen kan vergroten waardoor het uiteindelijk ook een bijdrage levert aan een beter bedrijfsresultaat. Kortom: een win-win situatie.

De inrichting van het kantoor wordt in toenemende mate beschouwd als een belangrijke stimulans (of belemmering) voor een gezonde levensstijl. De plek en de manier waarop iemand werkt is namelijk bepalend voor zijn of haar mogelijkheden om lichamelijk actief te zijn. Active Design is een concept dat is gebaseerd op uitgebreid onderzoek door een interdisciplinair team van professionals uit de particuliere en publieke sector. De richtlijnen zijn bedoeld om overgewicht en chronische ziekten aan te pakken en de gezondheid en het welzijn van werknemers te verbeteren. Dit relatief nieuwe en innovatieve concept omvat alle aspecten van design en ruimtelijke planning voor grote én kleine projecten.

Actieve design-elementen zijn het meest effectief als ze een weerspiegeling vormen van de waarden en het merk van een organisatie. Sommige elementen kunnen in de duurzaamheidsmaatregelen worden geïntegreerd; andere onderdelen bevorderen bijvoorbeeld een beter evenwicht tussen werk en privéleven; en sommige elementen zijn weer ontworpen om de mindfulness te verbeteren. Cushman & Wakefield heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van bedrijven bij het ontwerpen en creëren van werkplekken die beweging en lichamelijke activiteiten stimuleren. Hieronder beschrijven we een aantal mogelijke strategieën voor een actief design die wij de afgelopen jaren hebben toegepast voor onze opdrachtgevers, variërend van voor de hand liggende tot meer inventieve oplossingen.

Zorg dat trappen er uitnodigend uitzien

Even de trap nemen is een van de beste en meest simpele manieren om te bewegen tijdens het werk. Onderzoek laat zien dat medewerkers veel eerder de trap nemen als ze niet weggemoffeld zijn in een onafgewerkt trappenhuis zonder daglicht. Naast gezond is het ook nog eens duurzaam: de lift of de roltrap wordt niet gebruikt en er is minder verlichting nodig omdat de trappen onderdeel zijn van de kantoorruimte waar voldoende of in elk geval meer daglicht is.

Combineer niet alle ‘sociale’ faciliteiten op dezelfde verdieping

Zorg dat medewerkers meer rondlopen – of de open trappen tussen verdiepingen – gebruiken door lunchruimtes, koffiecorners, lounges, flexwerkplekken en andere gemeenschappelijke ruimtes over verschillende verdiepingen te spreiden. Dit bevordert niet alleen het bewegen maar stimuleert informele ontmoetingen tussen collega’s die op andere verdiepingen werken.

Reorganiseer de verkeersstromen

Over het algemeen worden kantoren zodanig ontworpen dat toiletten, kantines, lounges, postkamers en kopieerruimtes zich op een prettige loopafstand van de bureaus bevinden. Active Design laat mensen juist vaak andere routes nemen door geen voor de hand liggende ‘goede’ manier te creëren. Zo is er bijvoorbeeld in het Amerikaanse hoofdkantoor van Skype gebruik gemaakt van informele ontmoetingsplekken midden in de ruimte – zogenoemde ‘pods’ – waardoor er geen ‘meest gangbare’ looproute is voor de medewerkers.

Wees creatief, design beïnvloedt gedrag

Dakterrassen met gebruiksvriendelijke voorzieningen worden steeds meer toegepast in woonomgevingen en hotels. Dus waarom ook niet in kantoorgebouwen? De mogelijkheid om in de frisse buitenlucht – met een mooi uitzicht over de stad – te kunnen werken of te vergaderen met collega’s is inspirerend en nodigt uit tot creativiteit en meer innovatieve ideeën. Mozilla bijvoorbeeld heeft op het dak van het kantoor een open lounge gecreëerd die gebruikt wordt om te werken, te overleggen en te socializen. Een feature dat ook nog eens potentiële werknemers over de streep kan trekken.

Terwijl steeds meer bedrijven actieve design-concepten integreren in hun kantoorruimte, blijven innovatieve ondernemingen zoeken naar nieuwe manieren die een “WOW”-effect creëren bij medewerkers en bezoekers van hun kantoren. Google is een van de meest toonaangevende organisaties als het gaat om het gebruik van de werkomgeving als recruitmenttool en blijft continu zoeken naar nieuwe manieren om innovatie te stimuleren. Bij het ontwerp van hun kantoor in San Francisco, heeft Google het glooiende terras naast een microkeuken geplaatst om interactie en ontmoeten te stimuleren. Mensen werken er samen, overleggen er samen en lopen er rond terwijl ze ook een gezonde snack of een kop thee kunnen pakken.

Fietsenstallingen in kantoorgebouwen bevinden zich vaak in kelders, parkeergarages of berghokken. Helemaal weggestopt en niet er toegankelijk. Door het concept van Active Design integreren steeds meer bedrijven de fietsenstalling als een prominent onderdeel van het totaaldesign door bijvoorbeeld fietsenrekken in de lobby te plaatsen of werknemers de mogelijkheden te geven hun fiets aan het plafond ‘op te hangen’. Door fietsen in het design te integreren, krijgt het kantoor precies de actieve uitstraling die nieuwe medewerkers aantrekt en behoudt. Het zichtbaar en toegankelijker maken van fietsen, geeft medewerkers daarnaast een visuele stimulans om met de fiets naar hun werk te komen, wat weer de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf ten goede komt.

Spelen is niet alleen iets voor kinderen

Integreer ‘sport en spel’ in een kantoorruimte om een meer relaxte sfeer te laten ontstaan en een impuls te geven aan de creativiteit binnen de organisatie. Veel mensen vinden sport en spel net zo belangrijk als eten en slapen; sommige bedrijven gaan zelfs zo ver dat zij spelen, bewegen of sporten van tijd tot tijd tot een min of meer verplicht onderdeel van de werkdag maken. Op het Real Estate and Workplace Services Headquarters van Google in Mountain View organiseren medewerkers regelmatig tafeltennistoernooien, ook voor de managers. Niet alleen om te bewegen maar vooral ook om op een andere manier in contact te komen met collega’s.

In veel bedrijven en sectoren wordt ‘werken’ als een actief iets beschouwd; maar dat werken vereist echter wel nog vaak dat wij in een fysieke kantoorruimte aanwezig moeten zijn en daar aan een bureau en achter een computer zitten. Geef medewerkers meer controle over hun werkplek met in hoogte verstelbare zit-sta-bureaus of loopbandbureaus en zet het Active Design-concept creatief in.

Steeds meer innovatieve startups creëren voortdurend nieuwe toepassingen die tot voor kort voor onmogelijk werden gehouden in een kantooromgeving. Waar het ene bedrijf die grote betonnen pilaar in de hal als behoorlijk onhandig beschouwt, ziet een ander bedrijf hierin wellicht de mogelijkheid voor een klimmuur!

Active Design staat echter nog steeds in de kinderschoenen. Met de komst van talloze millennials die fanatiek op hun gezondheid letten en de toename van het aantal gezondheids-apps, zijn wij druk bezig met het noteren van de hoeveelheid calorieën, het controleren van onze hartslag en het gebruik van een stappenteller. Dat betekent dat de belangstelling voor het ontwikkelen van echte ‘gezonde’ werkplekken ongetwijfeld verder zal ontwikkelen. Tegen die achtergrond blijft Active Design een kader bieden om werkomgeving te optimaliseren zodat ze een essentiële bijdrage leveren aan het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van medewerkers. Met betrekking tot de grenzen van de mogelijkheden in het kantoordesign en alternatief gebruik van de fysieke ruimte om de gezondheid van mensen positief te beïnvloeden, is er geen sprake van een evolutie, maar van een revolutie – en dat steeds in één kantoor tegelijk want het blijft maatwerk dat moet passen bij de eigen bedrijfscultuur.

Asaël Akkerman - Head of Workplace Benelux Cushman & Wakefield

Asaël Akkerman – Head of Workplace Benelux Cushman & Wakefield

Gerda Stelpstra - Werkplekstrateeg Cushman & Wakefield

Gerda Stelpstra – Werkplekstrateeg Cushman & Wakefield

Reageer op dit artikel