Digitale buitenreclame: meer inkomsten halen uit overtollige grond langs de snelweg

Digitale buitenreclame: meer inkomsten halen uit overtollige grond langs de snelweg
Wildstone zoekt naar A-locaties

Wildstone helpt vastgoed- en grondeigenaren meer inkomsten te genereren door overtollig land op te kopen voor digitale buitenreclame. Ook in Nederland kunnen eigenaren van grond langs snelwegen en andere drukke locaties ongebruikte activa omzetten in extra winst.

Wildstone is de grootste eigenaar van buitenreclame-objecten in Europa. Zij heeft de afgelopen twaalf jaar honderden vastgoed- en grondeigenaren geholpen de opbrengsten uit hun portefeuille te optimaliseren. Het vastgoedbedrijf is sinds twee jaar actief op de Nederlandse markt. De 21 masten van Wildstone zijn te vinden in heel Nederland, onder meer aan de A5 bij Amsterdam, de A67 bij Venlo, de A6 bij Emmeloord en de A28 bij Assen. ‘Onze aanpak varieert per land. Anders dan het Verenigd Koninkrijk, biedt Nederland niet de mogelijkheid de buitenkant van een gevel, zeg maar de buitenste helft van de stenen of de gevelbeplating, in eigendom te nemen. Juist omdat we geen eigenaar kunnen worden van de gevel, concentreren we ons in Nederland op de aankoop van grond voor uitbreiding van het aantal reclamemasten op zichtlocaties. Het gaat ons om de plekken waar veel mensen passeren, denk aan druk bereden autosnelwegen of intensief gebruikte pleinen’, zo zegt COO Ivo ter Wee van Wildstone. Hij wil graag langdurig op locaties aanwezig zijn. ‘Neem de mast in Den Haag. De zuurstok. Die staat er al decennia en die willen we nog voor lange tijd in beheer houden.’

Ongebruikte plekken

Zijn interesse gaat uit naar de aankoop van ongebruikte plekken, restgrond aan de randen van  bedrijfsgebouwen of bedrijfsterreinen, van minimaal honderd of honderdvijftig vierkante meter, maar waar mogelijk koopt Wildstone meer grond. ‘Dat grondvlak gebruiken we niet alleen voor de realisatie van de reclamemast; we vinden het ook belangrijk duurzaam te handelen. Door plaatsing van zonnepanelen kunnen we buitenreclame energieneutraal maken. Dat is gezien de huidige hoge energieprijzen financieel aantrekkelijk. Bovendien vragen onze huurders, de reclame-exploitanten, en de uiteindelijke adverteerders om duurzame energie.’

Boven de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem zijn we in mindere mate aanwezig. Juist daar zoeken we locaties.”

Nu is het aanbod van Wildstone nog ongelijk over ons land verdeeld; het zwaartepunt ligt op masten in het zuidelijke deel van Nederland. ‘Boven de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem zijn we in mindere mate aanwezig. Juist daar zoeken we locaties, maar ook op drukke plekken in de Randstad willen we graag uitbreiden’, aldus Ter Wee. Wildstone regelt de realisatie van een reclamemast – een grote mast vraagt al gauw een meer dan een zes cijferige investering- zonder een kapitaalinvestering door de grondeigenaar. ‘Ons gespecialiseerde team zorgt voor alles. Wij bieden deskundige hulp bij het identificeren van potentiële locaties, doen een gratis en vrijblijvende waardebepaling en een planningsteam zorgt voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Daarna regelen we de bouw van het reclameobject en het onderhoud.’

‘Profiteer van grond die geschikt is voor digitale buitenreclame’

Digitale schermen

Ter Wee omschrijft Wildstone als een bedrijf dat voorop loopt in de buitenreclame-sector. ‘In onze sector is een revolutionaire verschuiving gaande; klassieke billboards maken plaats voor digitale schermen. Wij gebruiken standaard LED-schermen en bieden merken zo de mogelijkheid campagnes beter toe te snijden op een specifieke locatie. De kansen zijn legio. Zo is er een speciale campagne mogelijk gemaakt voor een aanbieder van bedrijfswagens voor de zzp-markt op het tijdstip dat de doelgroep de mast passeert. Zo kunnen onze schermen verder makkelijk aanpassen aan verkeersomstandigheden of veranderd weer. Ook kunnen meerdere merken op één scherm adverteren, omdat de campagnes automatisch rouleren.’ Het gebruik van LED-schermen is volgens hem bovendien zowel vanuit kosten- als milieuoverwegingen aantrekkelijk. ‘Door digitalisering vervalt de noodzaak om op hoogte posters te verwisselen. Dat leidt niet alleen tot lagere arbeidskosten; we besparen vele tonnen aan papier en verminderen de CO2-uitstoot aangezien er veel minder autoritten naar billboardlocaties worden gemaakt.’

Buitenreclame als aantrekkelijk product

Grote reclame-uitingen worden niet als vanzelfsprekend door gemeenten, diensten als Rijkswaterstaat en bewoners en bedrijven uit de omgeving geaccepteerd, beseft Ter Wee zich terdege. ‘We willen om die reden niet alleen standaardmasten met één of meerdere schermen plaatsen, maar de samenleving wat teruggeven. Het is van belangrijk vaker een mooier product te bieden. In Engeland hebben we een heel bijzondere edelstalen design-mast gerealiseerd. Zo’n mast vraagt van ons een extra hoge investering, maar de waardering voor een mooi, natuurvriendelijk object zal onder passanten en aanwonenden groter zijn. Die stap willen we in Nederland ook maken.’

We willen ook de samenleving wat teruggeven.”

Heel andere reclame-objecten kunnen volgens Ter Wee ook interessant zijn voor zijn bedrijf. ‘Gemeenten zetten aanbestedingen in de markt voor buitenreclame in bijvoorbeeld bushokjes. Het kan voor hen financieel interessant zijn, als wij die hokjes in eigendom nemen en beheren.’

Dit artikel is gesponsord door Wildstone.