Parkeergarages slimmer exploiteren met Parkbee

De parkeergarage is een belangrijk onderdeel van de customer journey bij kantoren en hotels. Het is de plek waar gebruikers en gasten als eerste aankomen en als laatste weggaan. Toch is het een ondergewaardeerd onderdeel binnen de vastgoedmarkt en valt er nog een wereld te winnen. Onder andere op het gebied van omzet, efficiëntie en klanttevredenheid.
Delen:

Martijn Houwen, Head of Real Estate Benelux bij Commerz Real, ging op zoek naar een slimmere manier om parkeergarages te exploiteren. Dat deed hij voor 2Amsterdam, één gebouw opgesplitst in twee torens. De ene toren ontworpen als kantoor, de andere als een trendy internationaal hotel, inclusief restaurant en een Skybar. Een plek waar business en leisure elkaar ontmoeten. Het gebouw werd volledig herontwikkeld en uitgerust met moderne technieken op het gebied van digitalisering en duurzaamheid. Toepassingen waarin de eindgebruikers centraal staan.

Houwen: “Gebouwen van de toekomst zijn meer dan alleen stenen met een dak en een paar zonnepanelen erop. Het is een plek die ademt en leeft. Een plek die mensen samenbrengt, inspireert en waar doelstellingen waargemaakt worden. Het vastgoed moet daar ten dienste van staan en parkeren is daar onderdeel van.” Zo heroverwoog hij zijn opties voor de grote parkeergarage met 376 parkeerplaatsen onder het gebouw en kwam hij bij ParkBee terecht.

Digitaal concept

Geen ingewikkelde tenders, maar gewoon samen aan de slag. Want Commerz Real wist al vrij snel: ParkBee past bij het digitale concept van ons gebouw. “Door slimme technologie op de bestaande parkeerinfrastructuur te plaatsen, maakt ParkBee het parkeerproces digitaal. Hierdoor kunnen bezoekers via ParkBee eenvoudig met hun mobiel naar binnen rijden, automatisch betalen en een parkeerplek reserveren. ParkBee biedt met haar technologie maximale flexibiliteit, voor verschillende gebruikersgroepen, op verschillende momenten. Tegelijkertijd geeft het ons de mogelijkheid om de controle over onze parkeergarage te behouden. Parkeren is een essentieel onderdeel van de klantreis en we vinden het belangrijk dat zowel de kantoorgebruikers, de hotelgasten én bezoekers van de Skybar een fijne parkeerervaring hebben.”

“Samen zijn we gaan filosoferen over de invulling van de parkeergarage en uitgekomen op een mooie samenwerkingsvorm: een deel van de parkeerplaatsen verhuren we zelf aan onze huurders, een aantal plekken zijn verhuurd aan ParkBee die deze vast kan exploiteren en in de avonden en weekenduren komen daar nog een aantal flexibele plekken bij. Die plekken stelt ParkBee dan beschikbaar aan gebruikers van parkeerapps zoals Parkmobile, Tranzer of Google Maps.”

Gebruiksgemak

Het digitale parkeerproces zorgt voor gemak voor huurders en hotelgasten. “Er is geen gedoe meer met pasjes en gebruikers kunnen eenvoudig digitaal naar binnen rijden. We houden de prijzen van onze parkeerplekken op een interessant niveau en gebruikers kunnen op alle tijden inrijden, ook na zeven uur ’s avonds of in het weekend zonder direct te moeten bijbetalen. Het INNSiDE by Meliá Amsterdam kan zelf afspraken maken met ParkBee. Zij kunnen bijvoorbeeld een hotelkamer of een bezoek aan het restaurant inclusief een parkeerplek verkopen aan de hotelgast, zodat gasten verzekerd zijn van een betaalbare plek en een prettige parkeerervaring.”

Ondersteunend aan het totale rendement

“Parkeren is onderdeel van je rendement, maar vooral ook ondersteunend aan het totale rendement. Het gaat om het totale pakket. Hoe klantvriendelijker je service, hoe beter het is voor je toekomstige huurders. Doordat het beheer – ook van de plekken die we zelf verhuren – via ParkBee verloopt, zijn de processen efficiënter. Huurders kunnen eenvoudig online hun eigen pool aan parkeerplaatsen beheren en is er een probleem met de slagboom of onderhoud aan installaties nodig? Dan lost ParkBee dat op.”

Sinds juli is de parkeergarage open voor gasten van het hotel, bezoekers van de Skybar en ParkBee gebruikers. In december en januari worden de kantoorvloeren in gebruik genomen en dan volgen ook de kantoorgebruikers. Houwen spreekt positief over de toekomst: “We vinden het leuk om met elkaar te filosoferen en ideeën uit te wisselen. We sparren continu met elkaar om te kijken hoe we het parkeren nog beter kunnen maken. Duitse collega’s bellen al om te vragen hoe het ParkBee-systeem precies werkt. De markt is daar nog niet zo bekend met digitaal parkeren, maar dat begint steeds meer te komen. In Duitsland zijn we front-runners op het gebied van digitalisering, dus we kijken uit naar het moment dat we daar samen met ParkBee aan de slag te kunnen gaan.”

Dit artikel is gesponsord door ParkBee