'Slimme straatverlichting en verduurzaming gaan hand in hand'

'Slimme straatverlichting en verduurzaming gaan hand in hand'

Lange tijd wordt het al geroepen maar tot op heden is het nog steeds niet grootschalig van de grond gekomen: de integratie van lantaarnpalen bij de uitrol van (netwerk)infrastructuur. Uit onderzoek van TNO Smart Public Nodes, 2018 is gebleken dat lantaarnpalen een sleutelpositie kunnen innemen in zowel de verduurzamingsdoelstellingen uit het klimaatakkoord, als bij de uitrol van nieuwe (netwerk)infrastructuur voor bijvoorbeeld autolaadpalen, IoT en 5G. Smart City Nederland is samen met Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) in dit toekomstperspectief gesprongen, vertelt Heimen Visser van Smart City Nederland.

Nederland telt circa 3,5 miljoen lantaarnpalen. In stedelijke gebieden staat er gemiddeld elke 50 meter een lantaarnpaal. Lantaarnpalen staan vaak al op of dichtbij andere infrastructuur zoals elektriciteitskabels en glasvezelkabels, maar zijn op dit moment nog niet op connectiviteit aangesloten. Dit maakt het relatief eenvoudig om een groot deel van alle lantaarnpalen onderdeel te maken van toekomst vaste infrastructuur.

Op dit moment worstelen Nederlandse gemeenten met veel uitdagingen:

  • Diverse telecom bedrijven rollen glasvezelnetwerken uit in de openbare ruimte om woningen aan te sluiten.
  • Er moeten 1,7 miljoen laadpalen voor elektrische auto’s geplaatst worden tot 2030, terwijl momenteel het uitrol tempo van 45 laadpalen per dag veel te laag ligt.
  • Mobiele aanbieders willen 5G-antennes plaatsen in de openbare ruimte als onderdeel van de landelijke uitrol verplichting die zij krijgen van Economische Zaken als onderdeel van de frequentie veiling voorwaarden.

Dit alles leidt tot verrommeling van de openbare ruimte. Daarnaast moeten gemeentes zelf ook nog voldoen aan het Klimaatakkoord door in 2030 tenminste 50 procent reductie in het energieverbruik gerealiseerd te hebben en een vergelijkbare reductie van de CO2 voetafdruk .

Minder verrommeling

Een van de belangrijkste middelen om de klimaatdoelstellingen te kunnen bereiken is door straatverlichting te vervangen door energiezuinige LED verlichting. Veel gemeenten zetten hier dan ook vol op in. Als tijdens deze ombouw straatverlichting ook meteen toekomstbestendig gemaakt wordt, kan een win-win situatie ontstaan voor zowel gemeenten als marktpartijen. Een straatlantaarn is uitermate geschikt om ook als laadpaal te kunnen fungeren. Daarnaast is een straatlantaarn 4 tot 8 meter hoog en daarmee uitermate geschikt om te dienen als antenne, als mast voor sensoren en voor bijvoorbeeld camerabewaking.

Diverse marktpartijen leveren licht- installaties die geschikt zijn voor elektrisch laden, IoT, smart city en 5G.”

Maar door alles in een lantaarnpaal te integreren wordt ook het probleem van ‘verrommeling’ opgelost. Diverse marktpartijen zijn dan ook al ingesprongen op deze ontwikkelingen en leveren complete lichtinstallaties voor in de openbare ruimte waarin verschillende toekomst vaste modules voor elektrisch laden, IoT, smart city en 5G zijn geïntegreerd. Daarnaast wordt met de moderne lantaarnpalen ook nog energie bespaard met de verlichting, waardoor deze direct aan de duurzaamheidsdoelstellingen voldoet.

Straatverlichting sleutel voor verduurzaming en verslimming

Volgens Heimen Visser is de rol van Smart City Nederland, een branche-brede samenwerking op het gebied van smart city, het multifunctioneel verslimmen van de openbare ruimte, het realiseren van toekomstige meeropbrengsten voor gemeenten, ervoor zorgen dat gemeente de regie en eigendom over de openbare ruimte behoudt en duurzaamheidsdoelstellingen versneld worden gerealiseerd voor 2030.

Dit artikel is gesponsord door Primevest.