Consumententechnologie doet intrede in vastgoed

Consumententechnologie doet intrede in vastgoed

Richard Gerritsen, regional director Europe van Yardi, lanceert de videoserie PropTech Insights . Daarin roept hij vastgoedpartijen op om vaart te maken met het managen van data en pleit hij voor het verregaand gebruik van veel meer data bij managementbeslissingen. 'Als mens en als manager zullen wij eraan moeten wennen dat data en door een computer gegenereerde analyses een veel grotere rol gaan spelen.'

'De videoserie komt voort uit verwondering en frustratie', begint Gerritsen zijn pleidooi. 'Ik ben de aflopen jaren bij veel conferenties en bijeenkomsten in de vastgoedwereld geweest. En ik werk mee aan expertpanels en artikelen. Dan is de eindconclusie als er over technologie wordt gesproken vaak dat data heel belangrijk is. Of: we moeten meer met elkaar samenwerken. Dat is natuurlijk waar, maar dat is een beginpunt en geen eindconclusie. Ik wil graag met deze serie bereiken dat die constateringen meer inhoud krijgen. Dat data belangrijk is, is een open deur. Maar wat moet er dan gebeuren? Wat is data? Over welke data hebben we het? En hoe kun je het gebruiken in vastgoed? Welke impact heeft dat? Welke impact heeft dat bijvoorbeeld in het beheren van een object als asset of property manager?'

Aflevering 1 PropTech Insights

Vooral een mensenbusiness

In hoeverre is de vastgoedwereld nog een papieren business? Gerritsen: 'Het is vooral een mensen business. De vastgoedwereld bestaat uit netwerken en uit lokale kennis. Alleen in mijn ogen is lokale kennis data. Juist door die kennis te vatten, kun je via technologie het verschil maken. Maar ik vind dat de acceptatie en het gebruik van technologie in vastgoed in Nederland en Europa nog achterblijft. Waar dat door komt? Als sector hebben we de neiging om het proces en het einddoel te willen managen. Maar dat is niet de kern van innovatie. Wanneer de wereld om ons heen in hoog tempo continue verandert zonder een omschreven eindpunt zul je constant moeten en moeten willen innoveren. Innoveren doe je door je bedrijfsmodellen, verdienmodellen en operationele modellen constant ter discussie te stellen en bij te schaven of radicaal te veranderen. Niet door een stukje software te kopen.'

Spreadsheet als onveranderbaar gegeven

'Het vreemde is dat mensen in de afgelopen jaren met hun smartphone van alles zijn gaan doen', vervolgt Gerritsen. 'Als ik een vliegtuigticket wil bestellen, doe ik dat met een aantal klikken in een app. Als ik naar de bioscoop wil, doe ik dat ook. We zijn dus in de afgelopen jaren veel meer technologie gaan gebruiken. Maar in het professionele leven zien we in vastgoed dat mensen vasthouden aan hoe men het gewend is te doen. Het spreadsheet is welhaast een onveranderbaar gegeven. Terwijl veel innovatie en veel technologische veranderingen zijn gebaseerd op grote verzamelingen data. Veel meer dan een mens in zijn spreadsheet kan vatten en bevatten.'

Meer datapunten

Gerritsen is zich daarbij bewust dat dat pand van vijftig miljoen euro echt wat anders is. 'Maar het gaat me om de technologie. Ik kan het verduidelijken met een voorbeeld. Het is vreemd dat een dokter, bij wijze van spreken, slechts in je keel kijkt en je bloeddruk opneemt om een diagnose te stellen. Dat zijn namelijk maar twee datapunten. In de Verenigde Staten moet je al snel meerdere buisjes bloed geven omdat ze daar veel meer data willen analyseren. Eigenlijk geldt hetzelfde voor gebouwen. Als je bijvoorbeeld de waarde van vastgoed wilt weten, zou je niet alleen naar contracten van huurders en de waarde van naastgelegen panden moeten kijken, maar naar veel meer datapunten. Je zou duurzaamheidscriteria kunnen toevoegen, bezoekersstromen, maar ook het gebruik van het gebouw. Eigenlijk alle data die een gebouw en haar gebruikers genereren, zoals Google met Google Maps in de buitenruimte doet. En dan niet alleen van dit specifieke pand maar ook van alle vergelijkbare panden in de omgeving.'

De ideale huurprijs

Gerritsen ziet in de Verenigde Staten voorbeelden van proptech die gemeengoed zijn geworden. 'Bijvoorbeeld het gebruik van machine learning en algoritmes om de ideale huurprijs te bepalen. Wat is de gemiddelde huurprijs van een kantoor in dit pand? Hoe zit het met vergelijkbare panden in deze buurt? Moet je als verhuurder agressiever prijzen omdat je leegstand hebt? Of kan ik een opslag vragen omdat de locatie voor de doelgroep young millenials aantrekkelijk is? Ook duurzame criteria kun je daarin meenemen. Die set van data wordt groter en groter en dus ook preciezer. Uiteindelijk heb je dan ook computerkracht nodig om daar conclusies uit te halen. Maar dat is wel de toekomst van vastgoed, de nabije toekomst.'

Dit artikel is gesponsord door Yardi

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl