Tijdens de Mapic pleitte een vooraanstaand retailspecialist dat de webwinkel enkel een marketing tool is voor meer fysiek winkelbezoek. De klantreis zou zich voor een groot deel afspelen in de fysieke winkel. De indruk wordt hierbij gewekt dat er vanuit de klant wordt geredeneerd. Het tegendeel lijkt echter waar te zijn, het gaat om de eigen bedrijfseconomische belangen.
Ik veel redeneringen mis ik het onderscheid tussen de verschillende levensfasen van de mens en de bijbehorende behoeften. Jongeren en ouderen hebben meer tijd voor winkelen dan werkende ouders met jonge kinderen. Zelfs al zouden die meer de winkel in willen, ze hebben de tijd er simpelweg niet voor en het online kanaal biedt dan uitkomst. De schaarse momenten dat ze vrij zijn, worden dan vaak gevuld met ‘belevenissen’.
Taco de Groot van Vastned zei heel treffend dat de beleveniseconomie een bedreiging vormt voor de winkel, niet het internet. Mensen maken ‘gewoon’ andere keuzes. Tijd voor weer een nieuwe retailstrategie!
Over de auteur:
Wendy Verschoor is directeur bij Videres