nieuws

Hanzeland wil Zwolle meerwaarde gaan bieden

Projectontwikkeling

Nu er in Zwolle 400 miljoen wordt geïnvesteerd in spoor- en busverbindingen, wil ook de stille wijk achter het station de stad meerwaarde bieden.

Hanzeland wil Zwolle meerwaarde gaan bieden
Sprinter naar Zwolle

Op dit ogenblik is er ’s avonds en in het weekend nog niets te beleven.

Studenten die op vrijdagmiddag na het laatste college op de hogeschool Windesheim Zwolle over het Lübeckplein in Zwolle naar het station lopen, zien aan hun linkerhand de reclameslogan van een detacheringsbedrijf in groene neonletters op de muur. Tot Maandag! Laat dat nou net het probleem van de wijk zijn. In het weekend en ’s avonds is Hanzeland, de wijk die pal naast een van de drukste spoorwegstations van Nederland ligt, volledig uitgestorven. Studenten zijn naar huis en de mensen die er in een van de vele kantoren werken, verkiezen de gezellige binnenstad boven de doodse kantorenwijk.

De wijk pal naast een van de drukste spoorwegstations van Nederland is volledig uitgestorven

‘Een echt probleem is het natuurlijk niet’, zegt Anne-Marie Mosterman, die zich in Zwolle bezighoudt met de ontwikkeling van het gebied rond het station. ‘Maar er wordt nu in dit gebied circa 400 miljoen euro in infrastructuur geïnvesteerd. We kijken hoe we meerwaarde kunnen bieden door het gebied aan de zuidkant van het station aantrekkelijker te maken. Hanzeland heeft de potentie om een succes te worden.’

Eerste woningen in een voormalig kantoorpand

Er is wel wat woningbouw in Hanzeland, maar de gemeente hoopt dat er de komende jaren nog eens duizend woningen bij komen. Begin juni worden de eerste 89 woningen opgeleverd, die gevestigd zijn in een voormalig kantoorpand. De woningnood is Zwolle is hoog, Mosterman heeft er alle vertrouwen in dat de appartementen binnen de kortste keren bewoond zullen zijn.

Op een kapperszaak na zijn er nog geen winkels in Hanzeland

Om de buurt echt aantrekkelijk te maken, is echter meer nodig. Op een kapperszaak na zijn er nog geen winkels in Hanzeland. De wel aanwezige horecabedrijven, waaronder een shoarmatent en een broodjeszaak, zijn ’s avonds en in het weekend gesloten. ‘Als er meer mensen komen wonen, zal er een nieuwe dynamiek ontstaan’, verwacht Mosterman.

Vooral bezit van particuliere beleggers

De meeste panden in Hanzeland zijn in handen van particuliere investeerders. Dat dwingt de gemeente tot bescheidenheid. ‘Mijn rol is om partijen te verleiden en te inspireren’, lacht Mosterman. ‘Wij hebben de regie niet, wij kunnen alleen proberen om eventuele obstakels weg te werken.’ Betrokken bewoners, eigenaren en andere partners in het gebied hebben zich verenigd in de Vrienden van Hanzeland. De Vrienden voelen zich verantwoordelijk om de duurzame transformatie van Hanzeland in samenhang met al die infrastructurele ontwikkelingen in het gebied te realiseren.’

‘Goede ideeën zijn welkom’, aldus Mosterman. ‘We willen dat het gebied ten zuiden van het station een plek ín de stad wordt, in plaats van alleen maar een functioneel gebied. We willen dat er op een gewone zondagmiddag wat te beleven is, dat er mensen op terrasjes van de zon genieten.’

Reageer op dit artikel