Anders denken over vastgoed: van m2 naar sterk verhaal

Anders denken over vastgoed: van m2 naar sterk verhaal

Op het online programma van PROVADA LIVE 2020 staat donderdag 5 november een inspirerende studiosessie met De Plekkenmakers. Als relatieve nieuwkomer binnen de vastgoedwereld is het de derde keer dat dit team van strategische denkers en creatieve doeners acte de présence geeft op de beurs. 'Onze niet-alledaagse kijk op vastgoed- en gebiedsontwikkeling en creatieve werkwijze heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen.'

Zoals de bedrijfsnaam verwoordt, doen De Plekkenmakers in plekken. Anders gezegd in de ontwikkeling van strategie en concept voor de transformatie van gebouwen en gebieden. ‘Wij zijn er voor iedereen die vanuit de initiatieffase iets wil doen aan leegstand, stilstand of achteruitgang’, vertelt Michel Kolenbrander, merkstrateeg binnen het multidisciplinaire team. ‘Ontwikkelaars zoeken naar kansen om plekken te ontwikkelen. Wij helpen de vastgoedbranche deze kansen te verzilveren met een verhaal dat aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroepen én dat overtuigt richting eigenaar, gemeente en andere, ook interne, stakeholders. Zo’n verhaal, in combinatie met een goede business-case, noemen wij een sterk verhaal.’

Anders denken: concepting

Over de studiosessie op PROVADA LIVE die 60 minuten duurt, wil Michel Kolenbrander kwijt dat dit een interessante mogelijkheid is voor vastgoedprofessionals om in korte tijd kennis te maken met een fundamenteel andere kijk op vastgoed: ‘Onze visie staat haaks op het technische gebouw-denken in vierkante meters en functionaliteiten. Het is onze overtuiging dat je plekken leuker, sneller en met meer resultaat kunt ontwikkelen vanuit een gezamenlijk verhaal, waarbij het DNA en de mensen van een plek, de unieke identiteit en historie, de uitgangspunten zijn. Samen met alle inzichten en resultaten uit doelgroeponderzoek, smeden we daarvan een eenheid in de vorm van een onderscheidend concept dat nauwelijks te kopiëren is. Dit dient als basis voor een kansrijke ontwikkelrichting; het is hét fundament voor wat je gaat bouwen, voor wie en voor de verdere communicatie en promotie. Wij kijken dus naar vastgoedontwikkeling met een conceptmatige bril op.’

Wij zijn er voor iedereen die vanuit de initiatieffase iets wil doen aan leegstand, stilstand of achteruitgang”

Conceptontwikkeling op zichzelf is niet nieuw in de sector, maar Michel Kolenbrander legt uit dat merken dit al jaren op een andere manier doen: beleving, emotie en verhalen inzetten om mensen aan zich te binden.

‘Met je unieke verhaal kun je waarde creëren door een authentieke positionering. Wij krijgen terug uit de markt dat onze aanpak anders is en werkt. Ontwikkelaars zien een concept vaak als een mix van functies of als een communicatieslogan. Door eerst de ‘stip aan de horizon te zetten’ en de neuzen dezelfde kant op te krijgen, besparen we kosten en zorgen we ook nog voor een heel leuk proces. Dat voorkomt dat je eerst gaat ‘rennen’ en later nadenken.'

'Wij scoren vanuit de kracht van de plek en met aandacht voor de wensen van de doelgroep. Toekomstige eindgebruikers proberen we zo snel mogelijk in het ontwikkelproces te betrekken. Dit draagt fundamenteel bij aan het lange termijn succes van nieuwe plekken. Op die manier kunnen we met elkaar de wereld een beetje mooier maken. We merken dat vastgoedspecialisten steeds meer gaan zien dat rendement ook gaat over emotie en authenticiteit. Wat daarbij natuurlijk helpt is dat onze resultaten overtuigen.’

 Anders doen: van presentatie naar co-creatie

In de zes jaar van hun bestaan hebben De Plekkenmakers laten zien dat ze complexe ruimtelijke uitdagingen van de grond weten te krijgen. Eline Amsing, erfgoedspecialist, wijst op hun co-creatieve aanpak: ‘Met de kennis, ervaring en creativiteit binnen ons team bereiken en verbinden wij mensen uit verschillende groepen en nemen we zoveel mogelijk partijen mee vanaf het begin van het ontwikkelproces. Om voor een nieuwe plek een duurzaam concept te kunnen ontwikkelen, zijn verhalen nodig die inzichtelijk maken wat het bestaansrecht van die plek is.’

Met je unieke verhaal kun je waarde creëren door een authentieke positionering”

Michel Kolenbrander voegt daaraan toe: ‘Ons team is sterk in het ophalen en optekenen van die verhalen. Daarvoor faciliteren en visualiseren we online én offline creatieve workshops en inspiratiesessies met het ontwikkelteam of consortium maar ook met andere stakeholders, ondernemers, eindgebruikers, buurtbewoners en belanghebbenden. Mensen leren elkaar beter kennen, delen hun wensen en grieven, voelen zich gehoord en raken betrokken. Het draagvlak dat hiermee voor de ontwikkelrichting of concept wordt gecreëerd, is onmisbaar om een project binnen planning en budget te laten slagen. Het zal duidelijk zijn dat wij niet geloven in een standaard presentatie, wel in de energie van co-creatie en participatie.’

PROVADA

Online kennismaken met De Plekkenmakers? Bezoekers van PROVADA kunnen de sessie ‘Van m2 naar sterk verhaal’ bijwonen op donderdag 5 november van 11.00 tot 12:00 uur in studio 3. Deelnemers horen de ervaringen van een opdrachtgever en worden gevoed met inspiratie en tools om mee aan de slag te gaan binnen de eigen organisatie.

Dit artikel is gesponsord door De Plekkenmakers.