Geef (kantoor)ruimte aan jouw business

Geef (kantoor)ruimte aan jouw business
Onder het motto ‘Geef (kantoor)ruimte aan jouw business’, werd Workthere in 2017 ook in Nederland gelanceerd.

Een soort Booking.com voor flexibele kantoorruimte. Dat had Savills voor ogen toen het in 2017 het digitale platform Workthere.nl lanceerde. Dat het zo'n groot succes is, komt ook omdat Workthere het motto van Savills hanteert: property starts with people.

Na een interne wedstrijd ging Workthere in 2017 in het Verenigd Koninkrijk van start, als een digitaal platform waarop vraag en aanbod op het gebied van flexibele kantoorruimte bij elkaar komen. Onder het motto ‘Geef (kantoor)ruimte aan jouw business’, werd Workthere nog hetzelfde jaar ook in Nederland gelanceerd. ‘Rasondernemer’ Ed Bouterse werd in 2019 aangesteld als hoofd van Workthere in Europa om de groei van de start-up in goede banen te leiden. ‘In betere banen’, geeft hij eerlijk toe. ‘Want een start-up opzetten binnen een internationale corporate heeft voor- en nadelen. Een digitaal platform heeft een heel andere dynamiek dan de klassieke dienstverlening van Savills. Het opzetten ervan kost focus, tijd, investeringen en energie. Het vraagt om een andere manier van denken.’

Ed Bouterse, hoofd van Workthere in Europa, werd in 2019 aangesteld om de groei van Workthere in goede banen te leiden.

Cruciale factor: focus

Mede daardoor kwam Workthere volgens Bouterse aanvankelijk moeizaam op gang binnen Savills. ‘Dat zegt niets over Savills, want dat is echt een gaaf bedrijf, maar alles over de moeite die het per definitie kost om een innovatieve start-up te ontplooien. Voor mijn komst werd Workthere gerund door collega’s die dit naast de conventionele verhuur erbij deden. Een logische keuze als je met iets nieuws begint, waarvan je nog niet weet of het een succes wordt, maar ook direct een van de redenen waarom de opstartfase lastig was. Focus is een cruciale factor in het succes van een start-up, zeker als je deze opzet binnen een andere organisatie.’

Dat Bouterse zo open praat over de groeipijnen en kinderziekten, kan niet los worden gezien van het huidige succes: het aantal leads en transacties via Workthere.nl groeit met de dag, mede dankzij aanbod dat bijna 100 procent van de flexibele kantoormarkt bestrijkt; en de uitrol naar andere landen verloopt voorspoedig. Dat het allemaal goed is gekomen, kan weer niet los worden gezien van Bouterse, die voor hij Workthere-directeur werd zelf ICT-ondernemer was. ‘Voor mijn zelfstandig ondernemerschap heb ik ruim twaalf jaar bij Regus gewerkt, dus ik voelde me in deze functie van meet af aan als een vis in het water. Ik wist ook als geen ander wat er nodig was om Workthere in een stroomversnelling te laten komen, ondanks én dankzij Savills.’

Schat aan kennis en ervaring

Om met ‘dankzij’ te beginnen: dat Workthere zo snel groeit en zo goed aanslaat, is volgens Bouterse mede te danken aan ‘de schat' aan offline kennis en ervaring die binnen Savills aanwezig is. In Nederland, maar ook in 160 andere landen. Als je daar als start-up goed gebruik van maakt, en dat doet Workthere nu, heb je daar in de scale-upfase ontzettend veel profijt van. En dan bedoel ik niet alleen ondersteunende afdelingen als HR en marketing, maar ook Savills-experts in steden als Parijs en Madrid die de lokale flexibele kantoormarkt door en door kennen.’

Hoewel Nederland voorop loopt, zijn ondernemers in heel Europa op zoek naar flexibele kantoorruimte. ‘De trend houdt nauw verband met de eisen die millennials aan hun werkplek en -omgeving stellen’, weet Bouterse. ‘Bij flexibele kantoorruimte denk je aan zzp’ers, maar Workthere is ook bedoeld voor bedrijven met tientallen werknemers en zelfs voor grote corporates die op zoek zijn naar een flexibele schil. De bedrijven betalen niets voor een geslaagde match, ons verdienmodel is gericht op aanbieders van flexibele kantoorruimte. Het mooie is dat bijna 100 procent van het aanbod inmiddels op Workthere te vinden is.’

Persoonlijk contact

Anders dan bij Booking.com en helemaal in de lijn van het motto van Savills, property starts with people, speelt persoonlijk contact een belangrijke rol binnen de dienstverlening van Workthere. Bouterse: ‘Het begint online, maar iemand die op de site zijn of haar belangstelling voor een flexibele kantoorruimte heeft aangegeven, wordt gebeld door een van onze specialisten. Tijdens dat gesprek wordt gefinetuned naar wat voor een kantoorruimte de aanvrager precies op zoek is. Bijna altijd resulteert dat in een match, die opmerkelijk vaak afwijkt van de oorspronkelijke keuze. Dat persoonlijke contact onderscheidt Work-there van andere platforms. En het stelt ons in staat om optimaal gebruik te maken van onze meerwaarde: de connectie met Savills, een van de meest gerenommeerde en deskundige vastgoedadviseurs ter wereld.’

Dat Workthere zo snel groeit en zo goed aanslaat, is mede te danken aan de schat aan offline kennis en ervaring die binnen Savills aanwezig is”

Bouterse heeft alle lof voor het management van Savills, dat hem alle tijd en ruimte gaf om Workthere op te zetten en uit te bouwen. En dat, glimlacht hij, terwijl er in zekere zin sprake was van een flinke cultuurshock. ‘Allereerst is het verdienmodel van een digitaal platform heel anders dan dat van de bestaande diensten van Savills. Workthere is niet direct winstgevend. Wat eruit komt, stoppen we er eigenlijk zo snel mogelijk weer in om het platform te verbeteren en te laten groeien.’

Duidelijke meerwaarde

Bouterse haalt dit louter aan om duidelijk te maken dat Savills flink moest wennen aan de online wereld waarin een start-up als Workthere opereert. ‘Minstens zo kenmerkend voor het management is dat het zich de dynamiek heel snel eigen heeft gemaakt. En mij echt alle vrijheid gaf, bijvoorbeeld om mensen aan te trekken zonder vastgoedachtergrond. Focus is essentieel: een start-up als Workthere kun je er niet een beetje bij doen, je moet er vol voor gaan, met een toegewijd team dat bestaat uit gespecialiseerde medewerkers die alleen met Workthere bezig zijn.’

Volgens Bouterse snijdt het mes inmiddels aan twee kanten: Savills heeft een duidelijke meerwaarde voor Workthere, terwijl Workthere op zijn beurt een positieve invloed heeft op de business van Savills. ‘Dat we deel uitmaken van een onderneming met zo’n goede naam en reputatie, maakte het voor ons een stuk makkelijker om een voet tussen de deur te krijgen bij aanbieders van flexibele kantoorruimte. Veel van die aanbieders of providers, zoals wij ze noemen, zijn ook voortdurend op zoek naar nieuwe locaties. Via Workthere is het maar een kleine stap naar de partij die ze daarbij als geen ander kan helpen: Savills. Het is mooi om te zien dat ook die vormen van kruisbestuivingen inmiddels plaatsvinden.’

Workthere, powered by Savills
Workthere maakt deel uit van vastgoedadviseur Savills, aanbieder van een breed scala aan gespecialiseerde advies-, transactie- en beheerdiensten met wereldwijd 600 vestigingen waaronder twee in Nederland (Amsterdam en Utrecht). Workthere focust zich puur op het helpen van bedrijven in hun zoektocht naar de perfecte flexibele kantoorruimte, door een combinatie in te zetten van technologie en een ‘human touch’.

Dit artikel is gesponsord door Savills.