Regus wil meer groepen flexwerkers aan zich binden

Regus wil meer groepen flexwerkers aan zich binden
Annelou de Groot

Flex-kantooraanbieder Regus heeft in 2018 in Nederland een sterke groei gezien. In 2019 komen er nieuwe formules bij uit de stal van moedermaatschappij IWG, vertellen Paolo Dias en Annelou de Groot.

De Mipim-stand van de International Workplace Group (IWG) is compact, alle zitjes zijn tot de allerlaatste plaats bezet. Het geluid in de stand, aan de belangrijkste verkeersader door de kelderverdieping van het Palais des Congrès et Festivals in Cannes, is oorverdovend. Een oogverblindend beeldscherm tegen de achterwand wisselt in hoog tempo beelden van flexibele werkplekken overal ter wereld. Het logo met de twee ondersteboven hangende druppels ingeklemd tussen een I en een G is op elk vlak dat zich ervoor leent afgebeeld. Voor wie het nog niet wist: IWG is aanwezig.

IWG-stand Mipim 2019
IWG-stand Mipim 2019

Zo aanwezig zelfs, dat ceo Paolo Dias – verantwoordelijk voor Zuid-Europa, Brazilië en medeverantwoordelijk voor het uitrollen van nieuwe vestigingen – en directielid en head of network development Annelou de Groot van IWG-dochter Regus in Nederland graag even de stand verlaten om op een rustig plekje de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf toe te lichten. Het bedrijf opent in een moordend tempo nieuwe vestigingen van flexformules in Nederland en daarbuiten.

IWG is in Nederland vooral bekend van de flex-kantoorformule Regus, maar de onderneming is ook eigenaar van Spaces, HQ, No 18 en Signature. Die laatste drie flex-concepten zijn op dit moment alleen buiten Nederland actief, maar daar gaat op termijn verandering in komen. De markt voor flexibele kantoorcomplexen is zo volwassen, dat er binnen de Europese landen ruimte ontstaat voor een waaier aan merken, die elk een eigen doelgroep aanspreken. Zo wil Regus al voor het einde van 2019 een aantal van zijn oudere Nederlandse vestigingen omvormen naar de formule HQ, een flex-formule met als pay-off ‘Where real work gets done’.

Luxueuze thuiswerkplek

No 18 is een keten die is ontstaan in Zweden en vervolgens door IWG opgeslokt. Kenmerkend is de huiselijkheid van de kantoren, die in veel aspecten de sfeer ademt van een luxueuze thuiswerkplek. Ook deze huiselijke formule wil IWG in Nederland introduceren. Signature is een high-end versie van het flex-kantoor, met een sfeer die je associeert met een vijfsterrenhotel en dienstverlening op hetzelfde hoge niveau. IWG heeft de ambitie om ook deze formule naar Nederland te halen.

Nederland loopt op het terrein van flexkantoren een flink eind voor de troepen uit. IWG heeft in Nederland al 113 vestigingen, waarmee ons land meer vestigingen telt dan een in oppervlak groter Europees land als Frankrijk. Regus Nederland heeft in 2018 maandelijks nieuwe vestigingen geopend, in totaal waren het er zelfs 22. In totaal sloot de onderneming 32 nieuwe huurcontracten.

Leegstandsrisico

Ook tekende het samenwerkingscontracten met enkele grote kantorenbeleggers voor het openen van vestigingen in panden in hun portefeuilles. Het leegstandsrisico wordt daarbij over beide partijen verdeeld: de beleggers ontvangen een huur gebaseerd op de omzet van de flex-kantoren in hun panden. Inmiddels wordt in de helft van alle gevallen voor deze of andere partnership contracten gekozen. En dat niet alleen op populaire plekken in de Randstad. ‘Wij hebben ook zo’n deal gesloten voor onze vestiging in Heerlen’, zegt De Groot.

Lindestaete, Burgemeester de Hesselleplein 31, Heerlen
Lindestaete, Burgemeester de Hesselleplein 31, Heerlen

Het werken in flex-kantoren neemt een enorme vlucht, vertelt Dias. Als grote speler in de markt doet IWG een jaarlijks terugkerend onderzoek naar de belangstelling voor het product van de onderneming. Dat die vraag groeit, verbaast niemand binnen de onderneming. Maar wel het tempo waarin de adoptie toeneemt. Zo langzamerhand zien bedrijven in elke bedrijfstak dat de bezetting van werkplekken nooit boven de vijftig procent uitkomt. Dan ligt flexwerken voor de hand.

Eigen kantoor is duurder

'De versnelling is gi-gan-tisch', benadrukt Dias. Het begint allemaal met start-ups, logisch. Die willen voor niet te veel geld een goed uitgerust kantoor. ‘Inmiddels hebben ook de corporates zich bij ons gemeld. Zij ontdekken dat een eigen kantoor duurder is dan een flexibele werkplek van ons. En zelfs productieorganisaties vinden de weg naar onze kantoren, voor hun verkoopmedewerkers en onderhoudsmonteurs. Die landen enkele keren per dag in een van onze vestigingen om hun rapporten bij te werken. Daarna gaan ze weer de weg op, naar een volgende klant. Zo is Philips Medical bijvoorbeeld bij ons terecht gekomen.’

In veel landen is flexibel werken overigens in wetgeving verankerd. Zo biedt in Nederland de wet flexibel werken (Wfw) uit 2016 werknemers de mogelijkheid om hun werkduur, werktijden en locatie aan te passen aan hun behoeften. Flexibiliteit op het werk zorgt niet alleen voor een betere balans tussen werk en privé. Het komt ook de diversiteit binnen organisaties ten goede en biedt voordelen voor bijvoorbeeld werkende ouders en mantelzorgers, benadrukt De Groot.

Flexwerken boven vakantiegeld

Het aanbieden van flexibel werken blijkt ook een doorslaggevende factor bij het aantrekken en behouden van talent. Dat blijkt uit het onderzoek dat IWG dit jaar hield onder vijftienduizend managers in tachtig landen. In Nederland ziet driekwart van de managers het aanbieden van flexibel werken als noodzaak om talent aan zich te binden. Bijna een derde van hen vindt de vrijheid om de werkomgeving te kiezen zelfs belangrijker dan een verhoging van het vakantiegeld. Mede als gevolg van deze ontwikkeling heeft driekwart van de ondervraagde bedrijven in de afgelopen tien jaar een beleid ontwikkeld voor flexibel werken.

[Tekst gaat verder na het blok]

De Groot ziet door deze maatschappelijke verandering ook de houding bij kantoorbeleggers veranderen. ‘Zij zijn niet langer bang voor ons, maar zoeken toenadering. Terwijl wij niets anders doen dan twintig jaar geleden.’ Bijzonder trots is zij op de vestiging die Regus opende in het vernieuwde kantoorgebouw Rivierstaete in Amsterdam, herontwikkeld door Vastint en eind 2018 voor een kleine 230 miljoen euro verkocht aan een fonds van het Duitse DWS Grundbesitz. 'Zij wilden beslist geen luidruchtig merk, met medewerkers in opvallende bedrijfskleding. Een ander punt is de bedrijfszekerheid van onze systemen. Het fundament van ons bedrijf is ons ICT-systeem, waarmee klanten op elke plek ter wereld kunnen werken. Daarvan wil je dat het altijd werkt.'

Altijd de beste plek

En, worden er ook wel eens vestigingen gesloten? De Groot: 'Ja, wij zoeken altijd de beste kantoren op de beste plek. In Eindhoven hadden wij een vestiging in Fellenoord. Niet de beste plek, maar het kwam er wel heel dichtbij. Na vijftien jaar was het kantoor echter aan een upgrade toe en zijn wij verhuisd naar de Kennedy-toren.'

Als het kan, blijft Regus het liefst op dezelfde plek. 'Wij doen het liefst zaken voor de lange termijn', zegt Dias. 'In Amsterdam doen wij de renovatie van onze vestiging Teleport Towers samen met de nieuwe eigenaar van het pand, CK Capital.’

Dit artikel staat in Vastgoedmarkt van april 2019.

Johannes van Bentum

Johannes van Bentum

Hoofdredacteur Vastgoedmarkt

Voor zijn aantreden bij Vastgoedmarkt was hij hoofdredacteur van de grootste vaktitel voor ict'ers Computable. Sinds 1986 is hij werkzaam als financieel-economisch journalist voor uiteenlopende titels als Elsevier Carrière, Agrarisch dagblad, Fem Business en het opiniemaandblad voor twintigers en dertigers Pitch. Begin 2009 verscheen zijn boek 'Online of Flatline' bij uitgeverij Mediata. Als hoofdredacteur van Vastgoedmarkt schrijft hij nieuwsberichten, achtergrondartikelen en geeft zijn mening over ontwikkelingen in de vastgoedsector en becommentarieert opvallende gebeurtenissen in zijn maandelijkse hoofdredactioneel commentaar.