nieuws

Eindhoven fastfoodhoofdstad

Financieel

Het aandeel fastfoodrestaurants in Eindhoven ligt met 13 procent ver boven het gemiddelde van 7,8 procent in vergelijkbare steden. Dat zijn er ongeveer 15 meer.

Eindhoven fastfoodhoofdstad
friet met frikandel

Theo Maassen zei het al: ‘Wie Eindhoven niet kan waarderen kan het leven niet waarderen.‘ Maar Eindhoven verandert, met een groeiend aantal buitenlandse gasten wordt Eindhoven steeds internationaler. Dit leidt tot een toenemende diversiteit aan voorkeuren op het gebied van eten en drinken. Iets waar de stad onvoldoende op inspeelt met een eenzijdig aanbod in van restaurants. Met 13 procent  van het restaurantaanbod heeft Eindhoven veruit het grootste aandeel fastfoodrestaurants in vergelijking met andere steden in Nederland. Dit blijkt uit het winkelmarktrapport Eindhoven van vastgoedadviseur Colliers International.

Effe snacken en doelmatig winkelen

Langzaamaan transformeert Eindhoven. Het eerste vijfsterrenhotel is geopend en er wordt flink geïnvesteerd in gebouwen in de binnenstad. Toch staat de stad vooral bekend als een bestemming om doelmatig te winkelen. Dit imago wordt versterkt door het huidige restaurantaanbod. Het aandeel fastfoodrestaurants in het totale horeca aanbod ligt met 13 procent ver boven het gemiddelde van 7,8 procent in vergelijkbare steden. En dubbel zoveel als Den Bosch met 7,5 procent.

Horeca en winkelen beter verbinden

De ingrediënten zijn aanwezig om de binnenstad om te vormen tot een levendig en divers winkelgebied waar bezoekers graag meer tijd doorbrengen. Hiervoor is een betere vermenging van horeca en winkels noodzakelijk. De herontwikkeling van de Vestdijk is een belangrijke stap om een betere verbinding met de Dommelstraat te realiseren. Het is aan de gemeente om nu ook het alternatieve De Bergen op een goede manier te verbinden met het centrale winkelgebied, volgens vastgoedonderzoeker Colliers.

Eindhoven gaat anders eten

Door de groeiende culturele diversiteit is meer variatie nodig in het horecalandschap. Dit betekent meer restaurants met internationale allure, zoals het in oktober geopende restaurant The Lobster & Ox. Maar ook restaurants met een Aziatische keuken kunnen inspelen op de nieuwe consumenten. Een goed voorbeeld is het vegetarische restaurant Saravanaa Bhavan dat in 2016 in Amsterdam werd geopend. Of fast casual restaurantconcepten zoals Wagamama en ketens die nog niet of slechts beperkt in Nederland zijn gevestigd zoals Nando’s en Yo! Sushi.

Reageer op dit artikel