Provada 2019: 'Are we fit for the future?'

Provada 2019: 'Are we fit for the future?'
Peter Schreuter

Provada 2019 krijgt het thema 'Are we fit for the future?' Het thema sluit aan op de ontwikkelingen die managing director Peter Schreuter in de vastgoedsector ziet. Dit jaar is Provada sponsor van 'Go to Expo', het wielerevenement van Dynamis met het Leontienhuis als goede doel.

Managing director Peter Schreuter ziet dat er steeds meer branche-overschrijdende samenwerkingen aan het ontstaan zijn in de vastgoedmarkt. 'Je ziet dat deze verbindingen vanuit onze sector vooral gelegd worden met technologie en mobiliteit. Maar liefst 94 procent van de verandering komt van buiten onze sector, niet van binnenuit', waarschuwt Schreuter.

Op Provada is het inmiddels algemeen geaccepteerd dat bedrijven uit branchevreemde sectoren tijdens de beurs meepraten over veranderingen in de vastgoedbranche. Schreuter ziet daarin voor Provada ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. 'Wij proberen onze bezoekers voor te bereiden op de ontwikkelingen, die eraan komen én waar de vastgoedsector zich nu alvast op moet voorbereiden', zegt Schreuter.

Klantbeleving steeds belangrijker

In gesprekken met klanten valt het Schreuter op dat sociale innovatie steeds belangrijker aan het worden is. De mens en daarmee ook de klantbeleving staan bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. 'We moeten ons als sector veel meer gaan verdiepen in wat de toekomstige klant wil', zegt Schreuter.

Onze exposanten eisen dat de investering van hun beursdeelname meetbaar is”

Dat geldt overigens ook voor Provada zelf. In 2005, het startjaar van Provada, ging het op de beurs bijna alleen om het netwerken. De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om échte verbindingen tot stand te brengen. 'Aan ons als Provada om dat proces zo optimaal mogelijk te faciliteren voor onze exposanten en bezoekers', aldus Schreuter. Een ander belangrijk verschil ten opzichte van jaren geleden is, dat klanten van de Provada veeleisender zijn geworden. 'Onze exposanten eisen bijvoorbeeld dat de investering van hun beursdeelname meetbaar moet kunnen worden gemaakt', vertelt Schreuter.

Circulariteit in het DNA

Een belangrijke ontwikkeling die Schreuter ziet, is dat steeds meer vastgoedbedrijven aan de slag gaan met circulariteit. Ze zijn zich er van bewust dat de grondstoffen aan het opraken zijn. Schreuter: 'Ik hoop echt dat circulariteit in ons DNA gaat zitten en dus niet een voorbijgaande trend zal zijn.'

Are we fit for the future?

Als de wal het schip keert, zijn we er dan wel écht op voorbereid?”

Het thema van Provada 2019 luidt ‘Are we fit for the future?’ Op 4, 5 en 6 juni 2019 zal dit thema, dat een kritische ondertoon heeft, centraal staan. Schreuter: 'We hebben bewust voor deze kritische vraag als thema gekozen, omdat we verwachten dat de vastgoedsector een uitdagende tijd tegemoet zal gaan. Zeker als je naar de economische analyses en de huidige personeels- en grondstoftekorten in de gebouwde omgeving kijkt. Als de wal het schip keert, zijn we er dan wel écht op voorbereid? Laten we er alsjeblieft voor zorgen dat we als vastgoedsector relevant zijn en blijven.'

Schreuter kijkt met veel vertrouwen naar 2019, het jaar waarin de vijftiende editie van de Provada zal plaatsvinden. 'We zijn er trots op dat we ook in 2018 veel langdurige overeenkomsten hebben afgesloten met exposanten. Dat bevestigt dat onze klanten vertrouwen hebben in onze vaste positie, die wij de afgelopen jaren in de vastgoedmarkt hebben ingenomen', zegt Schreuter.

Go to Expo 2018
Go to Expo 2018

'Dynamis is al jarenlang een enthousiaste en betrokken Provada-exposant. Wij sponsoren de ‘Go to Expo’ van Dynamis, omdat wij het Leontienhuis, het goede doel van dit wielerevenement, een warm hart toedragen.' Het Leontienhuis is een inloophuis in Zevenhuizen (Zuid-Holland) voor mensen met een eetstoornis én hun naasten. Het is een initiatief van Leontien van Moorsel, voormalig topwielrenster.

Kinderen ontwikkelen steeds vaker een eetstoornis. 'Het is dus juist in deze tijd belangrijk om dit goede doel te steunen', aldus Schreuter.

‘Go to Expo’

Van vrijdag 5 tot dinsdag 9 oktober fietsen medewerkers vanuit de Dynamis-locatie in Heerlen naar de vastgoedbeurs Expo Real in München. Het team fietst 200 kilometer per dag. De fakkel uit het Dynamis-logo nemen ze mee tijdens deze tour. Het goede doel waarvoor het team fietst, is het Leontienhuis. Dit inloophuis voor mensen met een eetstoornis én hun naasten is een initiatief van Leontien van Moorsel, voormalig topwielrenster. Sponsoren zijn Sure, Al Grafiek, Holland Property Plaza, Brederode Expo, Image Building, Dekkers van Gerwen en Provada.

Sponsoren Go to Expo 2018
Sponsoren Go to Expo 2018