'Corona versnelt afname aantal winkels'

'Corona versnelt afname aantal winkels'

De uitbraak van corona zal de afname van het aantal fysieke winkels versnellen.

Dat voorspelt Huib Lubbers, directeur van adviesbureau RMC Smart Retailing. Het vermijden van contacten om verspreiding van het virus te voorkomen verandert het koopgedrag. Consumenten wijken uit naar internetwinkels en een deel zal de smaak van online kopen te pakken krijgen.

Positieve ervaring

'Een verbouwing van een supermarkt mag maar tien dagen duren. Daar is een reden voor. Hoe minder klanten naar een concurrerende supermarkt hoeven uitwijken, hoe kleiner de kans dat ze daar een positieve ervaring hebben die ertoe leidt dat ze daar vaker komen', aldus Lubbers.

'Zo werkt het ook met de keuze tussen fysiek en online winkelen. Voor een deel van de consumenten zal de stap naar de internetwinkel uitlopen op een positieve ervaring. Dat deel zal vaker online gaan winkelen', zegt Lubbers.

Meer gerichte aankopen

De trend in binnensteden is volgens Lubbers al een vermindering van het aantal winkels en toevoeging van andere functies als horeca, cultuur en leisure. Consumenten doen veel minder aan funshoppen. In plaats daarvan komen ze naar binnensteden voor gerichte aankopen. Wanneer ze die hebben gedaan, gaan ze het café in.

[Tekst gaat verder na afbeelding]

corona

'Die trend zal zich versnellen. Veel retailers staat het water al aan de lippen. Voor die groep betekent de coronacrisis de laatste duw richting het faillissement', zegt Lubbers.

Herinrichting winkellandschap

Lubbers roept gemeenten, vastgoedeigenaren en retailers op om hindernissen voor de herinrichting van het winkellandschap weg te nemen. 'Bepalingen dat ergens niet meer dan 25 procent horeca mag zijn, dat winkels niet in woningen mogen veranderen: ze versnellen de noodzakelijke aanpassingen niet.'

Bodem komt in zicht

Overigens zal de versnelling van de verschuiving van fysiek naar online winkelen volgens Lubbers op de langere termijn niet tot een groter marktaandeel voor e-commerce leiden. 'Voor sommige sectoren zie ik de bodem van het marktaandeel van fysieke winkels in zicht komen: computers, entertainment & media en schoenen & lifestyle. Online kun je geen schoenen passen of een koffie drinken met iemand die verstand heeft van boeken. In de winkel kan dat wel.'

Peter Hanff

Peter Hanff

Senior redacteur

Studeerde in 1994 af aan de Radboud Universiteit op de eisen voor landen om toe te mogen treden tot de eurozone. Volgt het monetair beleid sindsdien met argusogen. Werkte als journalist voor onder meer De Gelderlander en het Hoger Onderwijs Persbureau. Is sinds 2007 redacteur bij Vastgoedmarkt en heeft de portefeuille financieel.