Antiek & kunst uit de gratie bij detailhandel

Antiek & kunst uit de gratie bij detailhandel

Het aantal vierkante meters winkeloppervlak (wvo) is van alle takken van sport in de detailhandel het meest gedaald bij de handel in antiek & kunst, zo blijkt uit cijfers van Locatus.

In een blog van Gertjan Slob, onderzoeksdirecteur bij Locatus, stelt hij vast dat de sector 'In en om het huis' met een aandeel van bijna 30% het grootste beslag legt op de de totale hoeveelheid wvo. 'Deze winkelmeters zijn echter grotendeels buiten de centrale winkelgebieden te vinden'. Daarbij steken leisure (minder dan 20 procent en mode (iets meer dan 10 procent schril af), al bevestigen de cijfers van Locatus nogmaals de groei van het aandeel horeca (leisure) in  het winkelgebied. 

Verliezers in de detailhandel

Nadrukkelijke verliezers in de detailhandel zijn er volgens Slob ook, deels door internet, deels doordat we anders kopen. 'Zo kom je op Funda geen huis meer tegen dat met antiek is afgestyled', aldus  Slob. 'Dit is dan ook de hoofdbranche met de grootste daling in winkelmeters.' Het aantal m2 wvo nam in deze branche in de periode 2010-2019 met 38,2 procent af. Maar 'media' (-34,9 procent) en wit- en bruingoed (-26,8) zagen het aantal vierkante meters wvo met meer dan een kwart afnemen.