'Vastgoed draait niet om stenen, maar om beleving'

'Vastgoed draait niet om stenen, maar om beleving'
Mark Kuijpers managing director Greystar.

In aflevering twee van Yardi PropTech Insights constateert managing director Mark Kuijpers van vastgoedontwikkelaar, belegger en operator Greystar dat de woonbeleving in Nederland achterligt op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. 'We zijn gewend om woningen kaal op te leveren. Alleen de wanden en dat is het dan. Dat gaat anders worden.'

Yardi PropTech Insights is een videoserie geïnitieerd door Yardi Systems en gaat over de digitalisering van de vastgoedsector. Wat kunnen we verwachten? Greystar is ’s werelds grootste woningbelegger. Bekend is met name hun compacte woonvorm met veel faciliteiten er omheen. Die hebben ze in de markt gezet onder de noemer OurDomain. Een lounge, een bioscoop, een pakketkluis, studie- en werkplekken, vergaderruimten, elektrische deelauto’s en tafeltennistafels… Dat klinkt luxe, maar houdt het concept in? ‘We willen onze bewoners een woonbeleving geven die verder gaat dan alleen de woning. Iedereen moet een penthouse-ervaring kunnen hebben. Of je nu klein of groter woont. Dat creëren we door die omliggende voorzieningen zoals een dakterras of een bioscoop. Dat zijn verlengstukken van de individuele woning.’

Aflevering 2: Mark Kuijpers managing director Greystar

Naar de co-working space

‘Het aantal één- en tweepersoonshuishoudens in Nederland neemt toe’, vervolgt Kuijpers zijn verhaal. ‘Die huishoudens hebben een hele andere levensstijl dan gezinnen of ouderen. Ze relatief veel hun huis uit op om elkaar op te zoeken. Groot wonen is geen must, maar vooral comfortabel met voorzieningen en in een omgeving waar iets gebeurt. Onze gebouwen zijn eigenlijk facilitator van die community-gedachte.’ Tijdens de coronacrisis zijn meer mensen thuis gaan werken. Lukt dat wel in een compacte woonvorm? ‘Wat we hebben gezien tijdens de coronacrisis is dat onze gebouwen juist een mix zijn tussen wonen, werken, studeren en recreëren. In onze gebouwen ga je gewoon naar de co-working space om daar aan de slag te gaan. Daar vind je een geheel geoutilleerde werkplek die mensen normaal gesproken niet thuis hebben.”

Hele klantreis digitaal

Deze videoserie heet Yardi PropTech Insights. Wat doen jullie aan de digitalisering van jullie vastgoed? ‘Veel. Eigenlijk is de hele klantreis van onze bewoners digitaal. Van het eerste contact met een potentiële bewoner via de website en het verhuurproces tot aan het inchecken van een bewoner. Door dat administratieve proces op voorhand te digitaliseren, kunnen we tijdens het inchecken veel tijd aan de bewoner zelf besteden. Of we ook data gebruiken om faciliteiten af- of op te schalen? We verzamelen wel veel data in onze gebouwen en kunnen ook zien hoe ze gebruikt worden. Bijvoorbeeld aanwezigheidspercentages of onderhoudsverzoeken die vaak binnenkomen. Ik ben van mening dat we nog meer kunnen doen met data. We passen het concept mede op basis van de data telkens aan. Ook op basis van bewonerstevredenheidsonderzoeken die we per kwartaal doen. We finetunen dus continu het gebouw aan de hand de behoeftes van bewoners.’

Niet zonder de menselijke factor

Hoe krijgt digitalisering voet aan de grond in het vastgoed? “Millenials zijn digitaal. Je zult als aanbieder van woonruimte daar dus volledig in mee moeten. De verkoop van ons concept gebeurt helemaal online, dus via de website moet je het concept kunnen beleven. En online handelen we dan ook het verhuurtraject af.’ Lijkt het op Booking.com en een hotel waar je dan digitaal incheckt? ‘Nee, want de menselijke factor is juist waar het in onze woongebouwen om draait. We hebben in onze gebouwen altijd een servicedesk die bemand wordt door ons hospitalityteam. Omdat we het administratieve deel hebben gedigitaliseerd, kunnen zij veel meer met het menselijke deel van het klantcontact en de beleving bezig zijn.’

Servicegerichte samenleving

Vastgoed gaat in de toekomst volgens Kuijpers meer om de beleving, in plaats van het fysieke proces. ‘Bij ons project in Amsterdam-Zuidoost verhuren we gemeubileerde studio’s. Maar we kennen ook een- en twee slaapkamerappartementen. Die leveren we met wand- en vloerafwerking af, maar mensen kunnen zelf online kiezen voor hun meubelpakket als ze dat willen. Als je de sleutel krijgt, staan de meubels er als je binnenkomt.’ In de Verenigde Staten bestaan dit soort serviceconcepten in vastgoed al 25 jaar, constateert Kuijpers tot slot. ‘Dat is een heel servicegerichte samenleving, waar huur als luxer wordt gezien dan koop. We lopen in Europa tien tot vijftien jaar achter op het Verenigd Koninkrijk en de VS. In Nederland zijn we zijn gewend om woningen kaal op te leveren. Alleen de wanden en dat is het dan. Dat gaat anders worden. De beweging naar woonbeleving zien we nu ook in Europa opkomen.’

Bekijk ook de 1e aflevering van Yardi PropTech Insights

Met Richard Gerritsen, regional director Europe van Yardi.

Dit artikel is gesponsord door Yardi

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl