Het duurzaamste bedrijf ter wereld

Het duurzaamste bedrijf ter wereld

Schneider Elelectric behaalde in januari de eerste plek op de '2021 Global 100 Most Sustainable Corporations in the World'-lijst van Corporate Knights. Daarmee is het het duurzaamste bedrijf ter wereld. Het bedrijf is marktleider in de digitale transformatie van energiemanagement en automatisering en de oplossingen samen met de producten staan centraal bij de verduurzaming van gebouwen.

Schneider Electric werd in januari uitgeroepen tot het meest duurzame bedrijf ter wereld. Dat is niet zomaar een prijs, vertelt Debby Slofstra, Country President bij Schneider Electric. 'We laten daarmee gerenommeerde partijen zoals Tesla achter ons. We zijn misschien niet het meest bekende bedrijf uit de lijst, maar wel het duurzaamste.' De ranglijst van Corporate Knights in 2021 is gebaseerd op de beoordeling van 8.080 bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard dollar.

Duurzaamheidsdoelstellingen klanten

Volgens Slofstra zie je duurzaamheid terug in alles wat Schneider Electric doet. 'We verzorgen energiemanagement op heel veel verschillende gebieden. Dat loopt van gebouwen naar machines en van hardware naar software. Energiemanagement werkt energiebesparing als vanzelf in hand. Bewustwording is de eerste stap bij energiebesparing. Als je weet wat je doet, kun je het gedrag aanpassen.'

We zijn misschien niet het meest bekende bedrijf uit de lijst, maar wel het duurzaamste”

In de vergaande elektrificatie van de wereldwijde energievoorziening speelt Schneider een belangrijke rol. 'Het aandeel duurzame energie van wind- en zonneparken wordt steeds groter. Ook daar investeren wij in. Vervolgens zorgen wij dat al die verschillende energiebronnen en opslagsystemen met elkaar verbonden worden en faciliteren we de in- en verkoop van energie. We staan midden op het kruispunt van de energietransitie en helpen onze klanten om hun doelstellingen te bereiken.'

Faciliteren slimme gebouwen

Schneider Electric heeft veel klanten waaronder de grote vastgoedbeheerders op deze wereld. 'De CBRE Group is een belangrijke klant en een van de grootste vastgoedbeheerders in de wereld. Ze wilden een nieuw kantoor in het Schinkelkwartier in Amsterdam. Dat is gerealiseerd in een oude Peugeot-garage. Daarvoor hebben we alles van wandcontactdozen tot laadpalen verzorgd. De zonnepanelen zijn aan de batterijen van de elektrische auto’s gekoppeld, zodat tijdelijke opslag mogelijk is.'

Dit soort voorbeelden van slimme gebouwen zijn kenmerkend voor Schneider Electric. 'We hebben duizenden producten die slimme gebouwen faciliteren. Tegenwoordig zijn al onze producten bovendien verbonden met het internet. Deze producten genereren data en daarmee kun je het gedrag van medewerkers en je pand beïnvloeden. Een belangrijk pluspunt van de producten van Schneider is bovendien dat ze ook makkelijk te verbinden zijn met producten van andere producenten.'

Debby Slofstra, Country President bij Schneider Electric.

Aantrekkelijk voor werknemers

Een andere reden voor veel vastgoedbeheerders om met Schneider Electric in zee te gaan, is dat de gebouwen waar de producten van Schneider zijn toegepast, aantrekkelijk zijn voor werknemers. Zo maakt de introductie van kunstmatige intelligentie de gebouwen meer ‘intuïtief’, vertelt Slofstra. 'Deze gebouwen kennen een prettig en gezond werkklimaat, waar mensen graag willen werken. En daarnaast zijn ze door inzicht en bewustwording energiezuinig, waardoor de gebouwbeheerder op kosten bespaart.' Op deze manier creëer je gebouwen die waardevol zijn voor vastgoedbeheerders en hun klanten, zegt ze.

Duurzaamheidsdoelstellingen

Op het gebied van wet- en regelgeving helpt Schneider Electric klanten hun doelen te realiseren. 'De bouw van een distributiecentrum is niet altijd iets waar overheden op zitten te wachten, maar als het energieverbruik goed gemanaged wordt, krijg je makkelijker een vergunning.'

Als het energieverbruik goed gemanaged wordt, krijg je makkelijker een vergunning”

Door het omlaag brengen van de CO2-emissies van gebouwen helpt Schneider Electric bedrijven met het hun duurzaamheidsdoelstellingen. 'In de laatste drie jaar hebben we bedrijven al 130 miljoen ton CO2 helpen besparen. Het percentage van onze activiteiten aangedreven door hernieuwbare energie is vergroot van 2 naar 80 procent.' Deze en andere doelen worden bijgehouden in de Schneider Sustainability Index, waar het bedrijf vijftien jaar geleden mee is begonnen. Het bedrijf bekijkt elke drie tot vijf jaar opnieuw de eigen duurzaamheidsdoelen, zodat afhankelijk van de situatie in het milieu, de maatschappij en de economie de doelen kunnen worden bijgestuurd.

Techniek die je niet ziet

Veel van wat Schneider Elelectric doet, is niet zichtbaar, legt Slofstra uit. 'Veel van onze producten zitten achter deuren, op het dak of tegen het plafond en die techniek zie je niet. Wat mensen wel merken is dat het een prettig gebouw is, voorzien van alle gemakken. Dat betekent dat je komt aanrijden in je elektrische auto en er een laadpaal beschikbaar is en dat je binnenkomt in een receptie die goed beveiligd is. Daarnaast denken we ook aan gezondheid. Dat zit niet alleen in techniek. We stimuleren mensen ook om vaker de trap te nemen door de lift langzamer te maken. En de draaideur gaat niet automatisch, maar moet je open duwen.'

Schneider Electric

Schneider Electric loopt voorop in de digitale transformatie van energiemanagement en automatisering. Het bedrijf is actief in meer dan honderd landen en heeft een belangrijke positie in energiemanagement en automatiseringssystemen. De IoT-oplossingen van het bedrijf integreren naadloos en verzamelen, analyseren en reageren in realtime op data. Hierdoor verbetert de veiligheid, efficiëntie, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Het verhaal van Schneider Electric is geschreven door generaties mensen die niet alleen het bedrijf, maar ook de wereld gedurende bijna twee eeuwen ingrijpend hebben veranderd. Het bedrijf innoveert vandaag de dag op elk niveau en vindt nieuwe manieren waarop mensen meer kunnen doen met minder.

Dit artikel is gesponsord door Schneider Electric.