Niets is minder waar, autonoom rijdende auto’s kunnen niet blijven rijden zonder de stadscongestie verder te laten toenemen. En de behoefte aan een eigen auto, en daarmee autonome mobiliteit, zal niet sterk afnemen. Zeker niet voor diegene die niet in de binnenstad woont, maar daar wel af en toe wil of moet zijn. Die wacht niet op een Uber, die wil vertrekken op een moment dat het hem of haar of het hele gezin uitkomt. Bovendien bewijst covid-19 eens temeer dat de behoefte aan een eigen ‘personal mobility space’ niet iets uit het verleden is, maar ook in de toekomst een rol zal blijven spelen.
Blik van straat
Maar er is nog iets anders aan de hand. Iets dat de toekomst van parkeergarages in veel grotere mate zal bepalen. En dat is het verminderen van ‘blik op straat’ om daarmee de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren. Steden doen dit in toenemende mate door enerzijds de tarieven voor straat parkeren te verhogen en anderzijds door het aantal parkeerplekken op straat te reduceren. Auto’s zullen daardoor steeds vaker hun plek vinden in parkeergarages. Zie het voorbeeld van Amsterdam, maar ook Oslo.
Het gevolg hiervan is dat de benutting van parkeergarages geoptimaliseerd wordt simpelweg doordat parkeerplekken steeds schaarser worden. En zelfs al neemt het aantal auto’s in de binnenstad af, dan nog zal door genoemde maatregelen van lokale overheden, het belang van parkeergarages toenemen om zo de bereikbaarheid van binnensteden voor eenieder te waarborgen.
Smart Cities
Steden beginnen steeds beter te begrijpen dat parkeergarages een belangrijk onderdeel uitmaken van hun binnenstedelijke infrastructuur. Een term die daarbij steeds vaker valt is ‘slim parkeren’. Daarmee wordt bedoeld dat een potentiële gebruiker ‘realtime’ wordt geïnformeerd over de meest nabije beschikbare parkeerplek, z’n prijs en eventuele alternatieven. Naast een betere klantbeleving voorkomt dit zoekverkeer, dat een aanzienlijk deel uitmaakt van de totale binnenstedelijke verkeersbewegingen, en daarmee reduceert het ook de CO2- en fijnstof uitstoot.
Dit ‘slim parkeren’ kan ook worden ingezet om te komen tot flexibilisering van de parkeertarieven al naar gelang er meer of minder vraag is naar parkeren, iets dat nu al op kleinere schaal door parkeeroperators wordt toegepast. Aan de basis van al deze toepassingen ligt de integratie van parkeergarages in de hele infrastructuur van de stad, iets dat mogelijk gemaakt wordt door nieuwe technologieën als het Internet of Things in combinatie met 5G. Primevest speelt daar door middel van haar ‘Smart City’-initiatief op in door 5G technieken te integreren in lantaarnpalen en zo een dicht netwerk van antennes te creëren die in staat zijn om data nog sneller bij de gebruiker te krijgen.
Mobility hubs
De traditionele rol van parkeergarages als (slechts) een ‘opslagplaats’ voor auto’s zal in de toekomst wijzigen, er zal meer dynamiek ontstaan. Steeds meer zullen parkeergarages mobility hubs worden. Het toevoegen van waarde zal daarbij centraal staan waarbij de klant additionele services worden aangeboden die kunnen variëren van het opladen van de elektrische auto tot ‘pick-up’ services.
Maar niet alleen dat. Daar waar er ruimte is voor het toelaten van andere functies naast parkeren, zullen we zien dat parkeergarages ook steeds meer gebruikt gaan worden als ‘last mile delivery’ centra, waarbij opslagruimte geïntegreerd wordt en zelfs geklimatiseerde zones beschikbaar komen voor bijvoorbeeld de horeca. De ‘last mile’ kan dan door minder vervuilend vervoer worden overbrugd . Zelfs het bereiden en distribueren van bezorgmaaltijden vanuit speciale compartimenten in parkeergarages dicht bij de klant is iets dat nu al gebeurt. Maar ook het gebruik van het parkeerdak als tijdelijke event locatie wordt door parkeeroperators steeds vaker ingezet.
Kortom
- Parkeergarages zullen een toenemende vraag naar parkeerplekken te verwerken krijgen door de toenemende druk op de openbare ruimte;
- Parkeergarages zullen steeds beter worden geïntegreerd in de stedelijke infrastructuur;
- Parkeergarages transformeren naar smart mobility hubs.
Binnen Primevest Capital Partners geloven we in het toekomstperspectief voor parkeergarages en zien we deze asset class als een belangrijke toevoeging aan de investeringsmogelijkheden van vastgoed- en infrastructuur beleggers. Inmiddels hebben we, namens onze klanten, ongeveer 1 miljard geïnvesteerd in parkeergarages in heel Europa. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze site www.primevestcp.com.
Dit artikel is gesponsord door Primevest Capital Partners.