'Het succes van een winkelcentrum hangt af van de synergie van alle delen - retail, residentieel, kantoor, entertainment,' schrijft Steve McLinden, een onderzoeker van ICSC's Shopping Centers op het blog Industry Insghts. Aangezien verhuurders zich moeten aanpassen aan een meer concurrerende omgeving, is het evalueren het onderzoeken van gebruikerservaringen van cruciaal belang, zo schrijft hij. Gemixte winkelcentra spreken een een groeiende doelgroep aan. Detailhandel, restaurants, entertainment, persoonlijke / professionele diensten, kantoren en woningen worden gecombineerd en vormen een community hub. Alles zo dicht mogelijk bij elkaar. Deze ‘leven, werken, winkelen, spelen’ -omgevingen worden steeds populairder. Meer dan de helft (56 procent) van de volwassen bevolking in de VS zegt dat het erg belangrijk is om de dagelijkse bestemmingen in de buurt te hebben. Ze willen dus ook niet voor entertainment te ver rijden. Winkelcentra die bestaan uit gebouwen waar zoveel mogelijk wordt gecombineerd, komen als beste uit de bus. Hier (pdf) staat de samenvatting.
Dokter en ziekenhuis bij winkelcentrum

Maar wat opvalt in het onderzoek en de blog is dat 49 procent van de ondervraagden het heel belangrijk vindt dat de medische faciliteiten vlakbij of in het winkelcentrum zijn. Dat is in Nederland nog zeldzaam. Hoog Catharijne waarin ook een aantal onderzoeksinstituten zijn gehuisvest is een voorbeeld. Iedere vrouw in Utrecht kent het dagje winkelen na het bevolkingsonderzoek: 'Je moet toch al vrij nemen, je bent er met de hele buurt, dus lekker even winkelen en eten met de meiden'.
De relatie tussen retail en medische voorzieningen in het winkelcentrum werd ook in detail onderzocht in een ICKS-rapport van 2018 over de synergieën gecreëerd door gezondheids- en wellnesshuurders in Australië. Een van de belangrijkste bevindingen was dat op de dag van de gezondheid- en wellnessgerelateerde uitgaven, uitgaven aan winkelgoederen toenemen met 18 procent, van een gemiddelde van $ 104 per bezoek aan een winkelcentrum tot $ 123,12.