Laadpalen vanaf 2020 verplicht bij kantoren

Laadpalen vanaf 2020 verplicht bij kantoren
Laadplein-Enexis

Laadpalen worden vanaf 2020 verplicht bij nieuwe en gerenoveerde bedrijfspanden met meer dan tien parkeerplekken.

Dit is besloten door het Europees Parlement met het doel om elektrisch rijden meer te stimuleren. Enexis neemt alvast een voorsprong.

Door de goedkeuring van het pakket 'Schone energie voor alle Europeanen' stimuleert het Europese Parlement emissieloos rijden. Bedrijven, kantoren en winkeliers zullen vanaf 2020 verplicht zijn om één laadpaal te installeren per tien parkeerplaatsen. Daarnaast moet de bekabeling voor bijkomende laadpunten al aanwezig zijn voor iedere vijf extra parkeerplekken.

Tot nu toe werd vooral door grote bedrijven en overheden laadvoorzieningen aangelegd. Maar nu moeten kantoren en winkels ook voldoen aan de norm. Detailhandel Nederland roept de politiek op om bij het uitvoeren van de Europese regels op nationaal niveau de oplossing zo veel mogelijk aan de markt over te laten. Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland: 'De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden. Laten we niet overdrijven in het opleggen van een verplichting van het plaatsen van laadpalen, maar inzetten op maatwerk.'

Ook pleit Detailhandel Nederland voor een uitzondering voor winkelvastgoed dat gerenoveerd of nieuw gebouwd wordt en waarvoor de bouwvergunningen al zijn aangevraagd, evenals een uitzondering voor gebouwen in gebruik en bezit van midden- en kleinbedrijf.

Laadplein
Laadplein

150 laadpalen

Netwerkbedrijf Enexis Groep neemt alvast een voorsprong. Zij hebben het afgelopen jaar ruim 150 extra laadpalen aangelegd voor haar medewerkers en bezoekers van het bedrijf. Daarmee komt het totaal aantal laadpunten voor elektrische auto’s op 243. Onderdeel daarvan is het ‘slimme’ laadplein van 98 laadpunten, dat zich bevindt in de parkeergarage onder het hoofdkantoor in ’s-Hertogenbosch. Deze ontwikkeling is onderdeel van het ambitieuze mobiliteitsbeleid van Enexis Groep om de CO2-voetafdruk op het gebied van mobiliteit op een kostenneutrale wijze met vijftig procent, ruim vijf miljoen kilo, te verminderen in 2020. Bewoners van het aangrenzende flatgebouw kunnen ook gebruik maken van het laadplein.

Duurzame mobiliteit

Enexis Groep doet er alles aan om het wagenpark de komende jaren te verduurzamen. Zo is de nieuwe leaseregeling ‘van tankpas naar laadpaal’ sinds 2017 van kracht. Deze regeling is erop gericht om elektrisch rijden actief te stimuleren. Nieuwe auto’s mogen maximaal honderd gram kooldioxide/km uitstoten en zodra er meer zuinige auto’s op de markt beschikbaar komen zal deze norm naar beneden bijgesteld worden. Dat het mobiliteitsbeleid zijn vruchten afwerpt blijkt uit het feit dat ruim zeventig procent van alle nieuw bestelde leaseauto’s (deels) elektrisch is. Deze toename van het aantal (semi) elektrische auto’s leidt tot een grotere behoefte aan laadfaciliteiten.

Francine Bardoel

Francine Bardoel

Eindredacteur Vastgoedmarkt/de Architect

Francine werkte van december 2018 tot en met december 2019 voor Vastgoedmarkt en de Architect als eindredacteur.

Bio:

-2011-2019 Hoofdredacteur Universiteit van Tilburg, Univers

-2005-2011 Hoofdredacteur website, krantenpagina en magazines bij de provincie Utrecht

-Voor 2005 Regisseur en programmamaker bij diverse omroepen

Mustread voor vastgoed:

Italo Calvino, De onzichtbare steden. In  dit boek brengt Marco Polo verslag uit van zijn reizen aan zijn gastheer, de machtige Kublai Kan, Keizer der Tataren. Langzaamaan beseft de keizer echter dat hem fictieve plaatsen worden beschreven, die alle verwijzen naar Marco Polo's eigen stad. Dit boek laat prachtig zien dat je de gebouwen uit je jeugd altijd het mooist blijft vinden.