Nederland heeft de wereld onverminderd veel te bieden

Nederland heeft de wereld onverminderd veel te bieden

'Nederland heeft de wereld veel te bieden' is de onderkop van het rapport 'Sweet Spot Randstad' van Cushman & Wakefield, dat ruim een jaar geleden verscheen en gaat over de enorme potentie van de Randstad als economisch sterke regio en de kansen die agglomeratievoordelen bieden voor ons land. Als 'Head of Netherlands' dan wel ceo drukte Jeroen Lokerse een aanzienlijke stempel op het rapport. Ook tijdens de coronacrisis deed hij namens Cushman & Wakefield van zich spreken, met het Six Feet Office-concept én een duidelijke visie op leiderschap, (thuis)werken en de functie van kantoren tijdens en na 'corona'. Een openhartig interview.

Als ‘professional services company die opdrachtgevers begeleidt bij het formuleren van de beste vastgoedbeslissingen’, is Cushman & Wakefield met 400 kantoren en circa 53.000 specialisten actief in 60 landen. Dat het Six Feet Office-concept in Nederland werd ontwikkeld, met enorm veel internationale (media)belangstelling en navolging als gevolg, is volgens Lokerse geen toeval. 'Onder het motto ‘safety first’ zijn we er half maart mee aan de slag gegaan. Op 5 april konden we in Amsterdam het eerste kantoor ter wereld presenteren dat voldeed aan de zes Six Feet Office-elementen. Dat het concept vervolgens viral ging, letterlijk en figuurlijk, maakt me trots, maar ik blijf er ook nuchter onder. Ik ben getrouwd met een Amerikaanse en weet mede daardoor dat Nederlanders daar gewoon goed in zijn, navigeren in de mist, zonder te weten waar je naartoe werkt, wat de bestemming is.'

De ‘war on talent’ win je niet met een ecosysteem waarbinnen iedereen vijf dagen per week thuiswerkt”

Thuiswerken

Het interview met Lokerse vindt in de namiddag en online plaats, met behulp van Microsoft Teams. De Cushman & Wakefield-topman is net thuis, in zijn woning in Amstelveen van waaruit hij ook tijdens de lockdown dagelijks naar het hoofdkantoor op de Zuidas fietste. 'Dat thuiswerken ook binnen onze organisatie verrassend goed en efficiënt gaat, neemt niet weg dat de economische schade van de lockdown gigantisch is. Het Six Feet Office-concept was bedoeld om mensen weer veilig en snel terug naar kantoor te krijgen, nu is het tijd voor fase twee. Dat is in de eerste plaats een managementvraagstuk.'

Waarom?

'Juist hardleerse managers die gruwden van thuiswerken, ook al omdat ze op kantoor meer grip meenden te hebben op de productiviteit van hun medewerkers, dreigen nu door te slaan naar de andere kant. Zo van: iedereen kan voortaan wel continu thuiswerken, we hebben geen kantoor meer nodig, dat is nog een stuk goedkoper ook. Daarmee gaan ze voorbij aan de immens belangrijke functie van een kantoor als ontmoetingsplek, om bij te praten, te worden geïnspireerd maar zeker ook om lol te hebben met je collega’s. Als een bedrijf een ecosysteem is, vormt het kantoor er het kloppend hart van. Niet thuis maar op kantoor wordt de cultuur van een bedrijf gevormd. Samen met de locatie zijn en blijven de cultuur en sfeer de belangrijkste succesfactoren voor bedrijven. Neem van mij aan: de ‘war on talent’ win je niet met een ecosysteem waarbinnen iedereen vijf dagen per week thuiswerkt. Uit ons continue mondiale onderzoek onder 50.000 kantoorgebruikers, dat een stroom van essentiële data oplevert die een van de pijlers vormen onder de hoogwaardige dienstverlening van Cushman & Wakefield, blijkt dat mensen dat ook helemaal niet willen.'

Dat ik dit zo’n boeiende tijd vind, waar ik heel veel energie van krijg, komt door alle kansen en mogelijkheden die zich ook aandienen”

Wat willen ze wel?

'Hun werk veilig, goed en op een aangename manier doen, thuis en/of op kantoor. Het is aan managers om dat te faciliteren, zoals het aan Cushman & Wakefield als ‘professional services company’ is om bedrijven op vrijwel alle denkbare vastgoedvraagstukken te adviseren en te faciliteren. Daarom kwamen we ook met het Six Feet Office-concept en daarom durven wij met een rapport als ‘Sweet Spot Randstad’ te benadrukken dat Nederland de wereld onverminderd veel te bieden heeft, maar dat er wel wat moet gebeuren om in de toekomst de magneet te blijven die we nu zijn. Zoekend naar de ‘Sweet Spot’ tussen zoveel mogelijk agglomeratievoordelen en zo weinig mogelijk agglomeratienadelen, moeten de economische kerngebieden met elkaar worden verbonden tot één economische en functionele stedelijke regio. Die uitdaging kun je niet los zien van de veranderde rol en functie van vastgoed, een ontwikkeling die door de Covid-19 crisis alleen maar is versneld.'

Het Cushman & Wakefield-kantoor in Amsterdam is Six Feet Office-gecertificeerd. Betekent dat ook dat jullie minder vierkante meters nodig hebben voor de invulling en uitvoering van de in 2018 vastgestelde strategie?

'Vooralsnog ga ik er vanuit dat het benodigde kantooroppervlak per saldo gelijk blijft. Dat hangt van heel veel factoren af. Omdat we een marktcorrectie aan zagen komen, heeft onze strategische heroriëntatie vorig jaar al geleid tot verkleining van sommige afdelingen. Ook zeggen we vaker ‘nee’ tegen opdrachten die niet bij ons passen. Dat ik dit zo’n boeiende tijd vind, waar ik heel veel energie van krijg, komt door alle kansen en mogelijkheden die zich ook aandienen. De Six Feet Office Quickscan die we onze klanten aanbieden en die we eerst zelf hebben toegepast, is een uitgelezen mogelijkheid om een kantoor niet alleen veilig en gezond, maar ook beter en duurzamer te maken. Een Six Feet Office bevat inderdaad minder werkplekken, in ons geval zo’n dertig procent minder, maar wel met meer vierkante meters per werkplek. Daarnaast is voor functies als socializen, concentreren, sparren en overleggen elders weer meer ruimte nodig. Als onderdeel van het hybride werken waar iedereen het over heeft, gaan mensen vaker thuiswerken. Maar tegelijkertijd willen ze per week ook een substantieel aantal uren op kantoor doorbrengen, op een werkplek en in een omgeving die een duidelijke meerwaarde heeft ten opzichte van thuis. Aan managers de even lastige als boeiende taak om die zowel aangename als hoogproductieve kantooromgeving te creëren. Ik wil mij er persoonlijk sterk voor maken dat iedereen die bij ons werkt een veel betere werk-privébalans creëert voor zichzelf. Als mij dat niet lukt als ceo, heb ik gefaald, zo simpel is het.'

In de talkshow ‘Talk of the Town’ tijdens de digitale Provada, gaf je in een discussie over het thema ‘leiderschap in coronatijd’ onlangs aan dat leiders het goede voorbeeld moeten geven. Doe je dat ook?

'Dat probeer ik. Ik ga nu een voorbeeld geven dat je niet verwacht: ik ga een dag minder werken, vier in plaats van vijf dagen per week. Of ik ook daadwerkelijk minder uren per week ga maken zal de tijd leren, maar de vrijdag staat voortaan in ieder geval helemaal in het teken van onze kinderen. Gevolg is dat mijn vrouw die dag kan werken en eindelijk ook eens naar de vrijdagmiddagborrels kan. Met deze stap geef ik ook binnen Cushman & Wakefield een signaal af: ga voor jezelf ook eens na of je werk-privébalans in orde is en zo niet, schroom dan niet om aan de bel te trekken, dan gaan we kijken wat we kunnen doen. Ik speelde al langer met het idee dat ik binnen het gezin en als vrijwilliger op de sportclub meer kon en wilde doen. Kennelijk had ik Covid-19 nodig om me het beslissende duwtje in de rug te geven. Als ik beter in mijn vel zit, dankzij een betere werk-privébalans, weet ik zeker dat ook Cushman & Wakefield daar de vruchten van plukt. Ik hoop dat er voor veel mensen op vergelijkbare wijze iets positiefs voortkomt uit de pandemie.'

Dit artikel is gesponsord door Cushman & Wakefield.

Bezoek ook het partnerdossier op Vastgoedmarkt.nl