Kantoren voor millennials

Kantoren voor millennials
Ed Bouterse

Millennials, een generatie die zijn tijd anders besteedt dan andere generaties. Deze generatie wil niet meer elke dag aan hetzelfde bureau zitten.

Deze generatie wil niet meer elke dag aan hetzelfde bureau zitten. Zelf kunnen kiezen of je binnen (stilte werkplek of overlegruimte) of buiten (andere stad of vanuit thuis) het kantoor te werkt spreekt jongeren aan. Deze behoefte aan minder vastigheid en sleur resulteert ook in een andere behoefte aan kantoorruimte.

De beroepsbevolking zal in 2024 voor 75 procent bestaan uit millennials

Deze groeiende groep kantoorgebruikers vraagt om een ander type kantoor. Dit biedt kansen en uitdagingen voor bedrijven. Bij het aantrekken van talent, kan de locatie van het kantoor maar ook het kantoor zelf het verschil maken. Steeds meer services zijn onderdeel van het kantoor (pooltafel, fitnessvoorzieningen, dakterras, etc.). Ook softe factoren als netwerkevents, trainingen en brainstormsessies behoren tot het aanbod. Uiteraard zijn de mogelijkheden voor extra services groter wanneer deze met andere huurders gedeeld worden. De vraag van gebruikers verandert hierdoor; van zoveel mogelijk vierkante meters, naar werkplekken met een unieke branding.

Operators spelen hierop in door verschillende ‘brands’ in de markt te zetten. Een goed voorbeeld van deze ‘multi branding’ is IWG (de moedermaatschappij van Regus). Met Regus, Spaces, HQ, Signature en No18 staan inmiddels een vijftal concepten in de markt. En WeWork, met concepten als We.Co, WeLive, RiseByWe WeGrow en Meetup. Hierdoor ontstaat er een breed assortiment aan concepten, vergelijkbaar met de hotelbranche: van budget tot 5-sterren. Multi branding maakt een flexibel kantoor voor een nog grotere groep een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van het conventionele kantoor.

Niet alleen het salaris

Bij het aantrekken van jong talent draait het niet alleen meer om functie-inhoud en salaris. Thuiswerkmogelijkheden, een hip design, goede OV-verbindingen en community maken steeds vaker de doorslag bij carrièrekeuzes.

De flexibilisering van de maatschappij wordt versterkt door innovaties op het gebied van technologie. Technologische ontwikkelingen in de werkomgeving zijn niet nieuw. Echter, de snelheid waarmee deze beschikbaar komen neemt exponentieel toe en de oplossingen worden beter betaalbaar. Hierdoor is het nu mogelijk geworden om echt goed samen te werken op afstand, bijna alsof je bij elkaar aan tafel zit.

Leave-and-flexback

Voor flex-operators levert dit een kans: enerzijds om te faciliteren in het werken op afstand, maar anderzijds ook om de technologieën betaalbaar aan te bieden aan kleinere gebruikers (schaalvoordelen). Bij grotere bedrijven (corporates) levert de flexibilisering in werkzaamheden al een veranderend ruimtegebruik op. Alleen maar vaste werkplekken zijn niet meer vanzelfsprekend: het kantoor vraagt naast een vaste kern om een flexibele schil. Uiteraard kan deze flexibele schil gecreëerd worden in de eigen kantoorruimte, maar steeds vaker wordt de stap gezet om het lopende huurcontract op te zeggen en de faciliteiten uit te besteden, een nieuwe constructie die wij omschrijven met de term; leave-and-flexback.

De millennial-generatie is één van de grootste drijfveren van de extreme vraag naar flexibele kantoorruimte. Aangezien deze generatie een toenemend aandeel van de beroepsbevolking inneemt, is het goed om deze generatie goed te leren kennen.

Over de auteur
Ed Bouterse is Head of Workthere in Nederland