Klantgerichter werken met nieuw woningbouwconcept ModuFair

Klantgerichter werken met nieuw woningbouwconcept ModuFair
Een impressie van de verschillende fases in de bouw van een ModuFair woning.

Janssen de Jong Bouw heeft een nieuw woningbouwconcept ontwikkeld, genaamd ModuFair. 'Met ModuFair gaan we nog klantgerichter werken,' legt commercieel manager Joost Engelkes uit. 'We doen dat vanuit ons credo 'Let's build happiness'. Met kennis, inzicht en acht zekerheden willen we corporaties, beleggers en projectontwikkelaars happy maken.'

ModuFair maakt gebruik van geprefabriceerde elementen. Op basis van BIM-modellen met keuzemogelijkheden wordt een woning snel en efficiënt opgebouwd, tegen een concurrerende prijs. Er wordt hierbij gewerkt met acht zekerheden: er is een 90 dagen sleutel-garantie voor de bewoner, realtime-prijsvorming met inzet van de ModuFair-calculator voor de zakelijke klant en de ModuFair-woningconfigurator voor de particuliere klant, geen meerwerk en social-return (referentie PSO ladder trede 2). De schil van de woning is bovendien tien jaar onderhoudsvrij, de woning is aantoonbaar duurzaam, er zijn 0-opleverpunten en Jansen de Jong regelt de bewonersbegeleiding, zowel voor huurders als kopers.

De consument ziet meteen hoeveel een bepaalde keuze kost.”

Eerlijk bouwconcept

‘Bijkomend voordeel is dat de bouwkosten sterk worden gereduceerd,’ licht Engelkes toe. ‘Met name de ModuFair woningconfigurator bewerkstelligt heel veel voor de consument, want hij ziet meteen hoeveel een bepaalde keuze kost.’ De bewonerskeuze wordt realtime verwerkt in een BIM-model. Dit is vervolgens meteen zichtbaar in de totaalprijs en in het 3d-beeld van de woning. 'Wanneer de keuzes definitief zijn, is de woning vergunningsgereed. Zo voorkomt ModuFair kostbaar tijdverlies.'

ModuFair is een eerlijk bouwconcept, aldus Engelkes. ‘Het draait om eerlijk zakendoen en het bieden van transparante tools, zoals de ModuFair woningconfigurator en de ModuFair calculator. Met de calculator kunnen opdrachtgevers direct zien wat de aanneemsom van een project is.’ ModuFair wil bovendien eerlijk handelen richting de omgeving. ‘Dit zie je terug in twee van de acht zekerheden: de circulariteitsindex en de social return-garantie.’

Klanttevredenheid

Met het nieuwe woningbouwconcept werkt Janssen de Jong Bouw proactief aan klanttevredenheid. ‘Wij willen een acht of hoger scoren als het gaat om klantgerichtheid. Je merkt dat mensen vaak lang moeten wachten op reacties van aannemers voordat ze precies weten waar ze financieel aan toe zijn als ze een keuze hebben gemaakt voor meerwerk.’

‘Door zekerheden te geven aan onze klanten en het proces zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten, verwachten we dat de klanttevredenheid aanzienlijk zal stijgen. Met dit concept voorkomen we namelijk onvoorziene verrassingen achteraf en bouwen we toekomstbestendig en efficiënt. De klant weet vooraf precies wat hij mag verwachten: what you see is what you get. Ons credo ‘Let’s build happiness’ staat niet voor niets voor het achterlaten van een goed gevoel.’

Door de realtime prijsvorming hebben we een veel kortere voorbereidingstijd.”

Pilotprojecten

Het concept is in de praktijk toegepast bij pilotprojecten in Rosmalen en Heeze. ‘Deze projecten zijn inmiddels allebei opgeleverd. In het eerste kwartaal van 2021 gaan we in de verkoop met 20 woningen in Best. Dit project is het eerste waarbij de kopers hun keuzes kunnen aangeven in de ModuFair woningconfigurator.’

Janssen de Jong Bouw is zelf zeer tevreden over het nieuwe woningbouwconcept. ‘We merken dat het qua organisatie slimmer werkt. Het is duidelijker en transparanter. Door de realtime prijsvorming hebben we bovendien een veel kortere voorbereidingstijd. Hierdoor kunnen we de productiecapaciteit verhogen. Zo creëren we ook ruimte voor innovatie en engineering. We werken met ketenpartners en op basis van producten die zich technisch hebben bewezen.’

Nieuwe producten

Joost Engelkes

Nu de eerste stappen zijn gezet, wordt alweer hard gewerkt aan nieuwe producten. ‘ModuFair wordt nog veel groter,’ knikt Engelkes. ‘Het is een overkoepelende merknaam voor diverse concepten binnen Janssen de Jong Bouw. Het is gericht op duurzaamheid en op termijn op gezondheid. We willen dat onze klanten in een gezonde woning wonen, voorzien van een goed binnenklimaat.’

Er wordt onder meer met houten producten gewerkt, verduidelijkt Engelkes. ‘Die komen binnenkort op de markt. Het gaat hierbij om CLT-woningen (Cross-Laminated Timber), een houten casco of een hybride vorm van hout en beton. Met deze houtbouwconcepten gaan we circulair hoog scoren. Datzelfde geldt voor de Tiny Houses die we momenteel aan het ontwikkelen zijn.’

Janssen de Jong Bouw maakt onderdeel uit van de Janssen de Jong Groep. Janssen de Jong Groep behoort tot de landelijke top van bouwbedrijven. Ze ontwikkelen, bouwen, renoveren, restaureren, onderhouden en verduurzamen vastgoed voor bedrijven, particulieren en overheden. Met dochterondernemingen in Nederland, de Caribbean en Polen vertegenwoordigen ze zichzelf zowel nationaal als internationaal. Synergie is hierbij een belangrijk sleutelwoord.

Dit artikel is gesponsord door Janssen de Jong Bouw