Dat zei Jaap van der Bijl, ceo Altera, op 6 juni 2019 vanaf de Provada tijdens het Vastgoedmarkt Ontbijtnieuws. ‘Binnen IVBN meten de woningbeleggers al de huurderstevredenheid met elkaar. Wellicht moeten we binnenkort in gesprek over meer samenwerking. Als door die samenwerking woningzoekenden een betere wooncarrière kunnen maken, des te beter. Aansluiting bij het verhuurplatform van Funda lijkt me geen goed idee. Zelf verhuren we woningen online al in vijf klikken. Wel is het een idee om samen met andere beleggers een eigen verhuurplatform op te richten.’
Strategische data
Van der Bijl reageerde op het nieuws dat vastgoedadviseur Cushman & Wakefield zich aansluit bij NVM Business. ‘Een goede zaak, wij nemen samenwerking in de sector ook heel serieus.’ Het verbaast Niek Poppelaars, co head Logistics & Industrial Savills, niet dat de gesprekken tot de aansluiting 1,5 jaar hebben geduurd. ‘Het gaat toch ook om het delen van strategische data. Dat ligt gevoelig. Goed dat het nu gebeurd is. Transparantie en het delen van data is goed. Daar worden we met zijn allen beter van in de sector. Ik ga er niet over, maar wat mij betreft sluit Savills zich ook aan.’
Last mile logistiek
Goodman Nederland maakte tijdens Provada bekend in het tweede deel van dit jaar tot 180.000 m2 nieuwe hoogwaardige distributiecentra op drie strategische locaties te ontwikkelen. Volgens Poppelaars een goede zet van Goodman. ‘Het gaat om goede locaties met een mooie spreiding en diversiteit. Goodman zal XXL-objecten realiseren maar ook last mile deliveries. De last mile-logistiek in Maarsen zit vlakbij het dichtbevolkte Utrecht, dus ook bereikbaar met duurzame elektrische wagens.’
City hubs
Is last mile-logistiek ook interessant voor grote, institutionele beleggers? De Altera-ceo denkt van wel. ‘Zelf hebben we een bedrijfsruimtefonds. Vorig jaar hebben we de strategie onderzocht. Daar kwamen city hubs uit als reuze interessant; dichtbij de stad, een goede ontsluiting en met veel activiteit. Er vindt niet alleen overslag en distributie plaats, maar leent zich ook voor mixed-use. Zeker nu in veel steden bedrijvigheid plaats moet maken voor woningen, zijn deze vlakbij gelegen city hubs ideale locaties voor kleine bedrijven.’
Poppelaars is minder enthousiast. ‘De meeste last mile-logistiek kan prima via de DHL’s van deze wereld. De meeste partijen in de markt vinden dit product nog niet interessant, want de objecten zijn te klein. Dus wil je vastgoedbeleggers trekken, moet je de locaties opschalen.’