De gang naar de Oosterburen moet de opmaat zijn voor een sterke Europese expansie van het optiekbedrijf, dat net als budgethuishoudketen Action eigendom is van de Britse investeringsmaatschappij. De succesvolle uitbreiding van Action buiten Nederland moet als voorbeeld dienen voor Hans Anders.
Drie labels
De groeiambitie ligt er al sinds de overname door 3i in 2017. Toen gaf het bedrijf aan te willen groeien richting 475 winkels in vier landen, waaronder thuisland Nederland. Daarbij zou het bedrijf moeten profiteren van de oplopende vergrijzing. Inmiddels staat de teller op een kleine 600 winkels, behalve onder de naam Hans Anders ook actief met de merken Eyes+More en Direkt Optik (Zweden).
Focus buiten Nederland
Tegen het FD stelt de nieuwe topman Bart van den Nieuwenhof (in het verleden werkzaam bij La Place en Hunkenmöller) dat de focus nu nadrukkelijk om groei buiten ons land ligt. 'In Nederland is er nauwelijks ruimte voor meer winkels', aldus Van den Nieuwenhof. 'In België kunnen we nog een paar jaar fors uitbreiden, maar dan hebben we de grens in de Benelux wel bereikt. Duitsland kwam vorig jaar in beeld. Die markt is nog heel traditioneel en loopt qua ontwikkeling iets achter bij Nederland.'