Mark Kuijpers, managing director van de Nederlandse Greystarvestiging in Den Haag, spreekt van ‘een omkering’ van het ontwerpproces. ‘Vaak zien wij dat eerst de massa en de buitenkant ontworpen worden, waarna vervolgens de woningplattegronden ingepast moeten worden. Dat leidt vaak tot onhandige plattegronden met relatief veel niet-nuttige meters waar de consument wel voor moet betalen maar eigenlijk geen woonbeleving of kwaliteit voor terugkrijgt. Wij doen dat precies omgekeerd. Wij beginnen bij de optimale woonplattegrond, de collectieve voorzieningen en de logistiek binnen de gebouwen en ontwerpen daar de gebouwen omheen. Daarom kunnen we volstaan met compactere, maar aantrekkelijke woningplattegronden.’
Zo kan Greystar in een appartement van 60 m2 toch twee grote slaapkamers bieden met elk een eigen badkamer, en een grote woonkamer met keuken erbij. ‘Dat betekent geen gekke hoeken of kolommen of een lange gang of een grote hal. Ook ontbreekt in de eenpersoonsappartmenten de ruimte voor een wasmachine. De was kunnen de bewoners in een hippe wasserette in de plint doen, terwijl ze genieten van een cappuccino. De wasserette krijgt daarmee zelfs een sociale functie. Wie overigens niet wil wachten tot zijn was klaar is ontvangt een berichtje op zijn app dat de was klaar is.’
Geen traditionele speler
Greystar telt wereldwijd circa 14.000 werknemers. Dat is aanzienlijk, maar met een beheerde woningportefeuille ter waarde van 28 miljard euro en in totaal bijna 500.000 woningen in portefeuille, die actief beheerd worden door on-site teams die de service aan de bewoners bieden, is dat niet vreemd. ‘Greystar is wat dat betreft niet gemakkelijk te vergelijken met andere woninginvesteerders en -beheerders. Wij bieden aanzienlijk meer services en dat is mensenwerk’ aldus Kuijpers.
Marktleider
In de VS is Greystar in de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot marktleider. Vijf jaar geleden zette het bedrijf de eerste stappen buiten de Amerikaanse thuismarkt met de opening van een kantoor in Londen en spoedig daarna in Den Haag.
Kuijper vindt het lastig, zo niet onmogelijk, om een marktaandeel te noemen voor Europa of Nederland. ‘De markt voor het product dat wij bieden is nog jong in Nederland en Europa. In Amerika is er na 25 jaar inmiddels sprake van een volwassen, transparante markt voor appartementen met services’.