Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op 15 oktober. Het verkoopvolume groeide met 3,2 procent. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast werd online bijna 20 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in augustus. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,5 procent hoger dan in augustus 2017.
De non-foodsector liet een omzetgroei van 2,1 procent zien. Winkels in kleding realiseerden met 3,3 procent de grootste omzetstijging. Daarnaast was ook de omzet van winkels in consumentenelektronica, drogisterijen, winkels in schoenen en lederwaren, winkels in recreatieartikelen en winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder. Winkels in meubels en woninginrichting hebben ongeveer hetzelfde omgezet als vorig jaar.
De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 3,1 procent meer om te zetten bij een 2,1 procent hoger verkoopvolume. Supermarkten zetten 4 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken ruim 3 procent kromp. Webwinkels hebben bijna 14 procent meer omgezet. Die hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met bijna 32 procent.