Dat zegt Pier Eringa, president-directeur van ProRail, in een interview met de Volkskrant. ‘Meer treinverkeer en meer nieuwbouw kan leiden tot meer overlast bij onze bestaande én nieuwe buren’, zegt Eringa. ‘Gemeenten vinden het niet altijd prettig als we bij bouwplannen waarschuwen voor trillingen. Ze zijn bang dat de bouw duurder uitvalt, of dat de grond minder aantrekkelijk wordt. Wij steken onze vinger niet op om plannen te saboteren of te boycotten, maar om te waarschuwen.’
Eringa laat weten dat ProRail sinds 2015 bij tientallen bouwprojecten heeft aangedrongen op maatregelen om de gevolgen van trillingen te verminderen, zeker bij hoogbouw. Bij de bouw van appartementen en kantoren langs het spoor kunnen vloeren en wanden en fundering de trillingen beperken. Ontwikkelaars passen projecten overigens ook regelmatig aan, benadrukt Eringa. Zo is de fundering van een aantal woonblokken langs het spoor in Leidsche Rijn aangepast.
Alleen al in Zuid-Holland zijn in acht steden plannen voor 75.000 woningen op minder dan 300 meter van het spoor. ProRail neemt bij nieuwe trajecten zelf ook maatregelen om huizen beter te beschermen, onder meer door het plaatsen van rubbermatten in de fundering van het spoor. De oproep zal niet aan dovemansoren zijn gericht; de afgelopen jaren heeft NS vele grondposities verkocht aan beleggers en ontwikkelaars voor woningbouw zoals in Utrecht, Delft, Den Haag, Tilburg en Amsterdam.