Provada 2019: 'Are we fit for the future?'

Provada 2019: 'Are we fit for the future?'
Peter Schreuter

Provada 2019 krijgt het thema 'Are we fit for the future?' Het thema sluit aan op de ontwikkelingen die managing director Peter Schreuter in de vastgoedsector ziet. Dit jaar is Provada sponsor van 'Go to Expo', het wielerevenement van Dynamis met het Leontienhuis als goede doel.

Managing director Peter Schreuter ziet dat er steeds meer branche-overschrijdende samenwerkingen aan het ontstaan zijn in de vastgoedmarkt. 'Je ziet dat deze verbindingen vanuit onze sector vooral gelegd worden met technologie en mobiliteit. Maar liefst 94 procent van de verandering komt van buiten onze sector, niet van binnenuit', waarschuwt Schreuter.

Op Provada is het inmiddels algemeen geaccepteerd dat bedrijven uit branchevreemde sectoren tijdens de beurs meepraten over veranderingen in de vastgoedbranche. Schreuter ziet daarin voor Provada ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. 'Wij proberen onze bezoekers voor te bereiden op de ontwikkelingen, die eraan komen én waar de vastgoedsector zich nu alvast op moet voorbereiden', zegt Schreuter.

Klantbeleving steeds belangrijker

In gesprekken met klanten valt het Schreuter op dat sociale innovatie steeds belangrijker aan het worden is. De mens en daarmee ook de klantbeleving staan bij steeds meer bedrijven hoog op de agenda. 'We moeten ons als sector veel meer gaan verdiepen in wat de toekomstige klant wil', zegt Schreuter.

Onze exposanten eisen dat de investering van hun beursdeelname meetbaar is”

Dat geldt overigens ook voor Provada zelf. In 2005, het startjaar van Provada, ging het op de beurs bijna alleen om het netwerken. De afgelopen jaren is het steeds belangrijker geworden om échte verbindingen tot stand te brengen. 'Aan ons als Provada om dat proces zo optimaal mogelijk te faciliteren voor onze exposanten en bezoekers', aldus Schreuter. Een ander belangrijk verschil ten opzichte van jaren geleden is, dat klanten van de Provada veeleisender zijn geworden. 'Onze exposanten eisen bijvoorbeeld dat de investering van hun beursdeelname meetbaar moet kunnen worden gemaakt', vertelt Schreuter.

Circulariteit in het DNA

Een belangrijke ontwikkeling die Schreuter ziet, is dat steeds meer vastgoedbedrijven aan de slag gaan met circulariteit. Ze zijn zich er van bewust dat de grondstoffen aan het opraken zijn. Schreuter: 'Ik hoop echt dat circulariteit in ons DNA gaat zitten en dus niet een voorbijgaande trend zal zijn.'

Are we fit for the future?

Als de wal het schip keert, zijn we er dan wel écht op voorbereid?”

Het thema van Provada 2019 luidt ‘Are we fit for the future?’ Op 4, 5 en 6 juni 2019 zal dit thema, dat een kritische ondertoon heeft, centraal staan. Schreuter: 'We hebben bewust voor deze kritische vraag als thema gekozen, omdat we verwachten dat de vastgoedsector een uitdagende tijd tegemoet zal gaan. Zeker als je naar de economische analyses en de huidige personeels- en grondstoftekorten in de gebouwde omgeving kijkt. Als de wal het schip keert, zijn we er dan wel écht op voorbereid? Laten we er alsjeblieft voor zorgen dat we als vastgoedsector relevant zijn en blijven.'

Schreuter kijkt met veel vertrouwen naar 2019, het jaar waarin de vijftiende editie van de Provada zal plaatsvinden. 'We zijn er trots op dat we ook in 2018 veel langdurige overeenkomsten hebben afgesloten met exposanten. Dat bevestigt dat onze klanten vertrouwen hebben in onze vaste positie, die wij de afgelopen jaren in de vastgoedmarkt hebben ingenomen', zegt Schreuter.

Go to Expo 2018
Go to Expo 2018

'Dynamis is al jarenlang een enthousiaste en betrokken Provada-exposant. Wij sponsoren de ‘Go to Expo’ van Dynamis, omdat wij het Leontienhuis, het goede doel van dit wielerevenement, een warm hart toedragen.' Het Leontienhuis is een inloophuis in Zevenhuizen (Zuid-Holland) voor mensen met een eetstoornis én hun naasten. Het is een initiatief van Leontien van Moorsel, voormalig topwielrenster.

Kinderen ontwikkelen steeds vaker een eetstoornis. 'Het is dus juist in deze tijd belangrijk om dit goede doel te steunen', aldus Schreuter.

‘Go to Expo’

Van vrijdag 5 tot dinsdag 9 oktober fietsen medewerkers vanuit de Dynamis-locatie in Heerlen naar de vastgoedbeurs Expo Real in München. Het team fietst 200 kilometer per dag. De fakkel uit het Dynamis-logo nemen ze mee tijdens deze tour. Het goede doel waarvoor het team fietst, is het Leontienhuis. Dit inloophuis voor mensen met een eetstoornis én hun naasten is een initiatief van Leontien van Moorsel, voormalig topwielrenster. Sponsoren zijn Sure, Al Grafiek, Holland Property Plaza, Brederode Expo, Image Building, Dekkers van Gerwen en Provada.

Sponsoren Go to Expo 2018
Sponsoren Go to Expo 2018
Fotograaf: Anneriet van der Spek

Hoe Barentsz de standaard zet voor compromisloze duurzaamheid in vastgoed

De bouwsector staat voor grote uitdagingen als het gaat om duurzaamheid, van het verminderen van CO₂-uitstoot tot het bouwen met biobased materialen. Bij Barentsz Ontdekkingshuizen zit duurzaam wonen en bouwen in het dna. Zowel in het ontwerp als in de productie- en bouwfase streeft het innovatieve bouwbedrijf naar 'compromisloze duurzaamheid'. 'We moeten niet als boekhouders alleen maar gericht zijn op de getallen. Uiteindelijk wil je huizen maken die prettig zijn om in te leven.'

Jessica Pilkes, Head of Asset Management Northern Europe

Flexibele indeling van ruimte voor alsmaar evoluerende behoeftes

Juist nu in een onzeker politiek en economisch klimaat is flexibiliteit essentieel in de logistieke sector. De vraag naar flexibele logistieke oplossingen groeit, maar wat houdt 'flexibiliteit' in de praktijk in? Volgens logistiek vastgoedexpert Jessica Pilkes, Head of Asset Management Northern Europe bij Prologis, draait het om duurzame, aanpasbare ruimtes die inspelen op de brede en steeds veranderende behoeften van klanten.

Duurzaamheid ontmoet design: biobased keukens in circulair kantoor

Duurzaamheid ontmoet design: biobased keukens in circulair kantoor

'Als je hier binnenkomt, dan ruik je het bos.' In de Kauwgomballenfabriek - een voormalig industrieel complex in Amsterdam - realiseert architect Roel Rutgers een superduurzaam kantoor. Alles is van hout of van biobased materiaal. Dus een betere plek voor de eerste grote toepassing van de biobased enduura® van Keller Keukens viel niet te bedenken.

RAI Vereniging overweegt verkoop evenementencomplex RAI Amsterdam

RAI Vereniging overweegt verkoop evenementencomplex RAI Amsterdam

Autobrancheorganisatie RAI Vereniging overweegt de verkoop van het evenementen- en congrescomplex RAI Amsterdam.