Vooral de manier waarop het verhuurplatform de prijzen van kamers en woningen door privéaanbieders presenteert voldoet niet aan de EU-regels. Ook moeten klanten beter beschermd worden tegen annuleringen door een eigenaar. De Europese Commissie geeft het Amerikaanse bedrijf tot eind augustus de tijd om de voorwaarden en de presentatie op de website aan te passen.
Zo moet een potentiële klant al bij de eerste klik tijdens zijn zoektocht op de website van Airbnb zien wat de totaalprijs is voor een aangeboden accommodatie, inclusief zaken als eindschoonmaak. Ook moet het beleid voor annuleringen en compensatie in duidelijke taal worden vermeld. De commissie wil bovendien dat Airbnb duidelijk maakt wanneer de accommodatie door een privépersoon wordt aangeboden en wanneer door een professioneel bedrijf.
In het laatste geval gelden andere regels voor de bescherming van de consument. Als Airbnb onvoldoende aanpassingen treft in de ogen van Brussel dan treft het in samenwerking met de nationale consumentenautoriteiten mogelijk maatregelen. Een stad als Amsterdam en hotelexploitanten willen Airbnb aan banden leggen. In 2017 werden hier 2,1 miljoen overnachtingen geboekt via het platform.