Dat schrijft Cushman & Wakefield in het onderzoek Retail Destination Netherlands dat 7 juni wordt gepresenteerd op Provada. De onderzoekers van de vastgoedadviseur hebben in kaart gebracht welke vestigingsfactoren bepalend zijn in internationale expansiestrategieën van retailers die zich willen vestigen in Europa. Een belangrijke conclusie is dat het kiezen voor de grootste landen in Europa in belang afneemt en dat het type land in combinatie met de consumentencultuur doorslaggevende factoren worden.
Arjen Boesveldt, head of Retail Cushman & Wakefield in Nederland: ‘Steden en landen met een diverse bevolking, assertieve ´early adaptor´ consumenten met een hoog besteedbaar inkomen in een veilig, welvarend en niet bureaucratisch land, krijgen steeds vaker de voorkeur van internationale retailers. En dat zijn precies de elementen en waarden waarom wij bekend staan. Daarnaast is Nederland de grootste logistieke hub in Europa, het vierde meest dichtbevolkte land in Europa, de vierde meest concurrerende economie en het vijfde meest welvarende land van de wereld.’
Dat is de reden dat internationale merken zoals TK Maxx, Hudson´s Bay, Apple, Ted Baker, Topshop en Uniqlo naar Nederland zijn gekomen. De komst van online platformen in retail is een belangrijke factor achter de veranderende expansiestrategie. De afgelopen vijftien jaar lag de nadruk op het zo snel mogelijk realiseren van een landelijke dekking. Internationale retailers kiezen nu alleen nog voor fysieke vestigingen in de winkelstraten als deze op een bepaalde locatie van toegevoegde waarde zijn voor de totale merkbeleving. De term ´landelijke dekking´ is hiermee een achterhaald begrip geworden in de huisvestingsstrategie van internationale retailers, aldus C&W.