nieuws

‘Online boodschappen doen zal grote vlucht nemen’

Beleggingen

‘Online boodschappen doen zal grote vlucht nemen’
Kitty Koelemeijer

Boodschappen doen bij de supermarkt is straks niet meer zo vanzelfsprekend. Dat voorspelt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit.

‘Nu wordt nog maar 2 procent online gekocht, maar dat zie ik groeien naar 10 en mogelijk zelfs 20 procent.’ Gemak zal de doorslag geven bij de patroonverandering, denkt Koelemeijer. ‘Het is voor de meesten ondenkbaar dat we niet meer naar de supermarkt om de hoek gaan. Maar online supermarktformule Picnic leert mensen wennen aan online bestellen en gratis thuisbezorgen. Steeds meer mensen zullen zich afvragen waarom ze zelf bijna dagelijks met spullen moeten sjouwen, terwijl dit aangename alternatief bestaat.’

Internetbedrijven worden er beter in om boodschappen snel maar tegen aanvaardbare kosten bij de klant te krijgen, ziet Koelemeijer. ‘Online supermarkt Amazon Fresh is in sommige steden in de VS en Europa gestopt vanwege te hoge kosten. Maar het antwoord was de overname van biologische supermarktketen Wholefoods. Met hun abonnementsservice Prime Now kunnen ze levensmiddelen zelfs binnen twee uur bezorgen.’

Zie ook het maartnummer van Vastgoedmarkt, dat 23 maart verschijnt.

Reageer op dit artikel